گرفتن حکم تخلیه با استفاده از وکیل ملکی

شرایط و نحوه گرفتن حکم تخلیه با استفاده از وکیل ملکی : گرفتن حکم تخلیه یکی از معضلات امروزه موجرین می باشد . بسیاری از موجرین پس از پایان مدت قرارداد اجاره با خوداری کردن مستاجر از تخلیه ملک مواجهه می شوند . اما راه حل قانونی بیرون کردن مستاجر را نمی دانند. و گاهی به دلیل تشابه در نوع خواسته ، به جای طرح عنوان حکم تخلیه ، اقدام به طرح دعوای دستور تخلیه می نمایند .

گرفتن حکم تخلیه با استفاده از وکیل ملکی

تفاوت گرفتن دستور تخلیه با گرفتن حکم تخلیه در چیست و چه زمانی باید عنوان حکم تخلیه را مطرح نمود ؟!

به طور کلی قراردادهای اجاره با وجود شرایطی مشمول عنوان تخلیه فوری می شود . به عبارت بهتر چنانچه قرارداد اجاره مطابق با ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 تنظیم شده باشد ، در صورت ممانعت مستاجر از تخلیه ملک ، موجر میتواند بدون طرح دعوا در دادگاه ، مستاجر را بیرون کند . بنابراین تخلیه ملک یا دستور تخلیه در صورت وجود شرایط مقرر در ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1368 ، از طریق تسلیم دادخواست دستور تخلیه به شورای حل اختلاف امکانپذیر است .

شرایط موجود در ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب1376 چیست ؟

  • قرارداد اجاره در مورد املاک مسکونی باشد یا در مورد املاک تجاری بدون داشتن حق کسب و پیشه باشد .
  • قرارداد اجاره دارای مدت باشد .
  • حتماً قرارداد اجاره در دو نسخه تنطیم شده باشد .
  • دو نفر به عنوان شاهد ، قرارداد اجاره را امضا کرده باشند .
  • مدت زمان اجاره پایان یافته باشد .

بنابراین با وجود شرایط ذکر شده ، موجر می تواند از طریق شورای حل اختلاف دستور تخلیه ملک خود را بگیرد . اما چنانچه یکی از شرایط ذکر شده در قرارداد اجاره موجود نباشد ، تخلیه ملک تنها از طریق تسلیم دادخواست تخلیه از دادگاه صورت میگیرد .

 

گرفتن حکم تخلیه با استفاده از وکیل ملکی :

چنانچه قرارداد اجاره شامل یکی از شرایط موجود در ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 نباشد ، موجر نمی تواند از طریق شورای حل اختلاف و به صورت فوری ، مستاجر را از ملک خود بیرون کند . و تنها راه حل برای ایشان ، دادخواست حکم تخلیه از طریق دادگاه می باشد .

رسیدگی و نحوه صدور حکم تخلیه :

پس از تسلیم دادخواست و ارجاع آن به یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی ، در صورت تکمیل پودن دادخواست ، دستور تعیین وقت رسیدگی صادر خواهد شد . پس از ابلاغ وقت رسیدگی به طرفین دعوا ، جلسه در وقت تعیین شده تشکیل خواهد شد . دادگاه در جلسه رسیدگی تمامی مدارک و مستندات و اظهارات خواهان دعوا ( موجر ) را بررسی کرده و دفاعیات خوانده ( مستاجر ) را نیز استماع می نماید . در صورت تشخیص محق بودن موجر ، حکم به تخلیه ملک صادر خواهد نمود . رای صادر شده پس از قطعی شدن قابل اجرا می باشد . دادگاه پس از تقاضای صدور اجراییه از جانب موجر ، اجراییه صادر می نماید و ازطریق اجرای احکام ، به مستاجر ابلاغ خواهد شد .

چنانچه مستاجر ظرف مهلت 10 روز ملک را تخلیه ننماید ، اجرای احکام دادگاه از طریق مامورین اجرا و قوای قهریه ، اقدام به تخلیه ملک می نماید .

اگر مستاجر خساراتی به ملک وارد آورده باشد ، تکلیف چیست ؟

در صورتی که مستاجر به ملک شما خساراتی وارد آورده باشد یا بدهی های مربوط به قبوض انشعابی را پرداخت نکرده باشد . یا اجاره بها را پرداخت نکرده باشد ، می تواند همراه با دادخواست حکم تخلیه ، مطالبه خسارت و هزینه های وارده را هم بخواهد .

تکلیف پول پیش یا همان مبلغ قرض الحسنه ای که مستاجر نزد موجر دارد ، چه می شود ؟

چنانچه مستاجر مبلغی به عنوان قرض الحسنه یا همان ودیعه به موجر پرداخت کرده باشد ، اجرای حکم تخلیه در صورتی ممکن است که موجر مبلغ را در صندوق سپرده دادگستری واریز نماید .

مشاوره حقوقی در وکیلانه

اگر چه در این مقاله سعی شد به صورت مختصر و جزئی تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه و گرفتن حکم تخلیه با استفاده از وکیل ملکی را توضیح داد . اما از آنجایی که هر عنوان دعوای حقوقی ، شرایط و ویژگی های خاص مربوط به آن دعوا را دارد ، لذا پیشنهاد می شود بجهت تحمیل هزینه اضافی و اطاله در دادرسی ، از مشاوره حقوقی و تخصص یک وکیل امور ملکی بهره مند شوید .

تلفن تماس جهت اخذ مشاوره و تعیین نوبت : 09127246413

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *