نکات حقوقی فروش ملک مشاع + 100% پیگیری پرونده

نکات حقوقی فروش ملک مشاع : فروش ملک مشاع زمانی موضوعیت پیدا میکند که یکی از شرکا بخواهد  سهم خود را از شریک یا شرکای دیگر جدا کند . به عبارت بهتر زمانی که شرکا به تقسیم شدن ملک مشاعی توافق نکنند و ملک مشاعی نیز قابلیت افراز را نداشته باشد ، راه حل تقاضای دستور فروش ملک مشاعی می باشد .

فروش ملک مشاع

افراز ملک مشاع چیست ؟

افراز ملک مشاع یعنی جدا کردن سهم هر شریک از شریک دیگر در مال مشترک . چنانچه شرکا بر نحوه تقسیم ملک مشاعی ، به توافق نرسند ، هر یک از شرکا می تواند درخواست  افراز ملک مشاع را  بدهد .

درخواست افراز ملک مشاع به کجا داده می شود ؟

چنانچه عملیات ثبتی ملک مشاعی پایان یافته باشد ، متقاضی افراز ملک ، باید درخواست خود را به اداره ثبت شهرستانی که ملک در حوزه آن قرار دارد ، تسلیم نماید .

در غیر اینصورت مرجع رسیدگی به افراز املاک مشاعی ، دادگاه شهرستانی است که ملک در حوره آن قرار دارد . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله افراز ملک مشاع توسط دادگاه مراجعه نمایید.

نکات حقوقی فروش ملک مشاع چیست ؟

پس از اینکه درخواست افراز ملک مشاعی به اداره ثبت یا دادگاه داده شود . چنانچه نظر مسئول ثبتی یا رای دادگاه مبنی بر غیر قابل افراز باشد. شما راهی به جز تقاضای صدور دستور فروش ملک مشاعی را نخواهید داشت . در غیر اینصورت ملک شما همچنان در حالت اشاعه باقی خواهد ماند .

بنابراین اولین نکته در خصوص فروش ملک مشاع ، قابل افراز نبودن ملک مشاعی می باشد .

طرف مقابل یا طرف دعوای شما :

در دادخواست فروش ملک مشاعی ، طرف مقابل شما ،شریک یا شرکای دیگر می باشد . بنابراین دادخواست باید به طرفیت کلیه شرکا مطرح گردد .

دادگاه رسیدگی کننده :

دادگاه رسیدگی کننده به دادخواست دستور فروش ملک مشاعی ، دادگاه  عمومی حقوقی شهرستانی است که ملک مشاعی در حوزه آن قرار دارد .

دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت می شود . چنانچه بخواهید دعوای دستور فروش ملک مشاعی را مطرح نمایید ، کلیه مدارک و مستندات خود را ضمیمه دادخواست کنید . پیشنهاد می شود از همان ابتدای امر از مشاوره و تجربیات یک وکیل  ملکی بهره مند شوید .

نحوه رسیدگی و صدور رای :

پس از تسلیم دادخواست فروش ملک مشاع و ارجاع آن به شعبه ، دادگاه وقت رسیدگی را تعیین می نماید . وقت رسیدگی به خواهان و خوانده دعوا ابلاغ خواهد شد .

چنانچه ملک موضوع دعوا قابل افراز نبوده و این موضوع به تایید دادگاه برسد ، دادگاه رای به فروش ملک مشاعی صادر خواهد کرد .

پس از قطعی شدن رای ، چنانچه تقاضای صدور اجراییه نمایید ، ملک موضوع دعوا از طریق اجرای احکام مدنی برای تعیین قیمت به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می شود . پس از تعیین قیمت ، ملک مطابق با تشریفات اجرای احکام مدنی ، در مزایده قرار میگیرد و پس از فروش سهم هر شریک مطابق نظر کارشناس و رای دادگاه به ایشان تسلیم خواهد شد .

آیا هر یک از شرکا هم می توانند در مزایده ملک مشاعی شرکت نمایند ؟!

جهت اخذ پاسخ از وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور ملکی ، با ما تماس حاصل فرمایید .

مشاوره ملک مشاع با وکیلانه :

نکات حقوقی فروش ملک مشاع به صورتی است که عموم افراد از نحوه طرح دعوای فروش ملک مشاعی آگاهی نداشته و ممکن است همین ناآگاهی و طرح دعوای غلط موجب صدور قرار رد دعوا یا حکم به ابطال  دعوای خواهان و در نتیجه اطاله دادرسی شود . لذا پیشنهاد می شود قبل از طرح دعوا از تخصص وکیل پایه یک دادگستری در امور ملکی استفاده نمایید  .

شماره تماس جهت اخذ مشاوره و تعیین نوبت : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *