چه اموالی مشمول مالیات بر ارث نمی شوند:

چه اموالی مشمول مالیات بر ارث نمی شوند: در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1394، اموال و دارایی هایی که مشـمول مـالیات بر ارث می شوند قید شده است. که در مقاله ای جداگانه این اموال را قید نموده ایم . جهت اطلاع از اموال و دارایی های مشمول مالیات بر ارث کلیک کنید. اما برخی از اموال و دارایی های متوفی مشـمول مـالیات بر ارث نمی شوند و از این قاعده مستثنی هستند.

مشمول مالیات بر ارث

چه اموالی مشمول مالیات بر ارث نمی شوند؟

  • وجوه مربوط به بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و پایان خدمت متوفی مشمول مالیات بر ارث نمی شوند.
  • مطالبات مربوط به بازخرید- اخراج و خدمت و مرخصی استحقاقی به متوفی که دریافت نشده است.
  • بیمه های اجتماعی و وجوه پرداختی توسط موسسات بیمه یا بیمه گذار یا کارفرما نیز جزء استثنائات مالیات بر ارث هستند. مانند: انواع بیمه های عمر- دیه – خسارت فوت و امثال این موارد، اعم از اینکه بصورت یکجا یا مستمری پرداخت شوند.
  • اموال منقول متعلق به مشمولین بند 4 ماده 39 قرارداد وین مورخ فروردین 1340. ماده 51 قرارداد وین مورخ اردیبهشت 1342. بند 4 ماده 38 قرارداد وین مورخ اسفند ماه 1353 با رعایت شرایط مندرج در قرارداد و داشتن شرط معامله متقابل.
  • اموالی که برای وزارتخانه ها یا موسسات دولتی یا دستگاه هایی که با بودجه دولت تامین می شوند. شهرداری ها- بنیاد ها و نهاد های انقلابی دارای مجور معافیت از طرف امام خمینی(ره) یا نهاد رهبری باشد . البته به شرط اینکه نهاد مذکور این موضوع را، تایید نماید.
  • امـوالی که جزء دارایی متوفی باشد و طبق قانون یا به موجب احکام خاص، از مالک آن سلب مالکیت شده باشد. و در اختیار یکی از نهاد های مندرج در بند فوق قرار گرفته یاشد. به شرط اینکه نهاد مذکور این موضوع را تایید نماید، در این صورت مشمول مالیات بر ارث نخواهد بود.
  • اثاث منزل متوفی نیز از استثنائات مـالیات بر ارث خواهد بود.

مشاوره با وکیلانه:

جهت دریافت نوبت مشاوره حضوری یا اخذ مشاوره تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *