وکیل کلاهبرداری اینترنتی:

وکیل کلاهبرداری اینترنتی: امروزه با توجه به استفاده گسترده افراد از سیستم های رایانه ای ، به کرات شاهد وقوع جرایم رایانه ای و اینترنتی می باشیم. یکی از این جرایم، کلاهبرداری اینترنتی است. از آنجا که معمولاً جرایم رایانه ای بجهت تجارت الکترونیک افراد واقع میشود. و همیشه رابطه جرم و قربانی به وسیله یک شبکه اینترنتی به یکدیگر مربوط می شود، در کلاهبرداری اینترنتی نیز به همین صورت است.

به این معنا که مرتکب با وارد کردن یا تغییر داده ها و با ایجاد اختلال در سامانه ، مال دیگری را تصاحب می کند .

تفاوت کلاهبرداری سنتی با اینترنتی از نظر وکیل کیفری:

در کلاهبرداری سنتی، مرتکب با توسل به عملیات متقلبانه و فریب دادن قربانی ، مال او را تصاحب میکند. به عبارت بهتر کلاهبردار با انجام یک فعل مثبت متقلبانه، قربانی را فریب می دهد. و از همین طریق اموال وی را تصاحب می کند. لازمه ی تحقق این جرم عدم آگاهی مالباخته به اعمال متقلبانه کلاهبردار می باشد.

کلاهبرداری اینترنتی

وجود رابطه ی مستقیم بین رفتار مرتکب و فریب قربانی نیز از موارد ضروری تحقق این جرم است. در کـلاهبرداری سنتی مرتکب باید قصد بردن مال دیگری با علم به متقلبانه بودن اعمال خود، داشته باشد.

اما درکلاهبرداری اینترنتی ، مرتکب با ایجاد اختلال در سامانه و یا تغییر در داده ها، مال دیگری را تصاحب میکند. بر خلاف کلاهبرداری سنتی که فرد به وسیله مرتکب اغفال می شود، در اینترنتی فردی در کار نیست . به عبارت بهتر در کلاهبرداری اینترنتی، عملیات متقلبانه بر روی سیستم اعمال می شود و استفاده از عملیات متقلبانه از سیستم اینترنتی است.

عنـصر قانونی جرم کلاهبرداری اینترنتی :

ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 و ماده 13 قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388 ، در تعریف جرم کـلـاهبـرداری اینترنتی وضع شده است.

عـنصر مادی جرم:

عنصر مادی جرم کـلاهبرداری، متشکل از سه بخش رفتار فیزیکی جرم-موضوع جرم و نتیجه جرم می باشد.

رفتار فیزیکی جرم : انجام هر رفتاری که به نحوی موجب ایجاد خلل در روند سامانه اینترنتی شود را شامل می شود. مانند ورود داده – تغییر – ایجاد و متوقف کردن داده ها یا مانند این موارد.

موضوع جرم : موضوع جرم کلاهبرداری اینترنتی سامانه رایانه ای یا مخابراتی می باشد.

نتیجه جرم : تحصیل و تصاحب به نفع خود یا دیگری، اعم از وجه-مال-منفعت – خدمات یا امتیازات مالی ، نتیجه این جرم است.

عـنـصر معنوی کلاهبرداری اینترنتی :

وجود عمد در رفتار مرتکب و علم و اطلاع از غیر مجاز بودن اقدامات خود با قصد تحصیل مال دیگری، از ارکان معنوی این جرم محسوب می شود.

یک نکته مهم در مورد این جرم :

کـلاهبرداری رایانه ای از جمله جرایم مقید به نتیجه است. بنابراین برای تحقق جرم، حتماً باید از طریق سیستم رایانه ای یا مخابراتی ، مال یا امتیازی تحصیل شود.

مشاوره کیفری با وکیلانه :

جهت کسب اطلاع از نحوه پیگیری پرونده و میزان مجازات آن و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *