نکاتی در مورد جعل مفادی یا معنوی:

نکاتی در مورد جعل مفادی یا معنوی: شاید برای شما پیش آمده باشد که در دفترخانه ای حضور پیدا کردید اما پس از ثبت سند متوجه شده اید که مطالب درج شده در سند با آنجه شما اظهار داشته اید مغایرت دارد. قانونگذار برای اینکه اشخاص نتوانند از قدرت و اختیار خود سوء استفاده کنند. و حقیقت تحریف نشود، جرم جـعل مفادی را پیش بینی نموده است.

تعریف جعل مفادی :

جعـل مـفادی عبارت است از تحریف در حقیقت، بی آنکه خدشه ای در ظاهر سند یا نوشته ایجاد شود.

نکاتی در مورد جعل مفادی توسط وکیل کیفری:

  • این نوع رفتار مجرمانه به موجب ماده 534 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 جرم انگاری شده است.
  • موضوع این جرم سند و نوشته خواهد بود و نمی توان این جرم را به اشیاء تسری داد.
  • جرم جعل معنوی صرفاً توسط کارکنان ادارات دولتی یا مراجع قضایی یا مامورینی که طبق قوانین ملزم به تنظیم اسناد رسمی هستند، قابل تحقق است. بنابراین اگر اشخاص عادی یا شاغلینی که خارج از موارد مذکور باشند، حقیقتی را برعکس نمایند، عنوان مجرمانه رفتار آنها جعل معنوی یا مفادی نبوده. هر چند رفتار ارتکابی آنها تحت عنوان مجرمانه دیگری قابل تعقیب می باشد. جهت اطلاع بیشتر با وکیلانه تماس حاصل فرمایید.
  • برای اثبات جرم جـعـل معنوی مانند دیگر جرایم، باید سه رکن تشکیل دهنده جرم : رکن قانونی- مادی و معنوی احراز شود.

جعل مفادی

مصادیق جرم جعل مفادی:

تغییر موضع یا مضمون سند. مانند اینکه دارنده دفتر اسناد رسمی، عقد بیع را بصورت قولنامه جلوه دهد. یا عقد غیر قطعی را بصورت قطعی جلوه دهد.

تحریف و تغییر گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی یا تحریف در گفته های یکی از طرفین. مانند اینکه کسی که صورت جلسه دادگاه را می نویسد، مثلاً منشی دادگاه، اقرار یکی از طرفین را بر عکس و منقلب کند.

امر صحیحی را باطل جلوه دادن یا بر عکس آن، باطل جلوه دادن یک امر صحیح. مانند اینکه با تنظیم یک سند به تاریخ قبل از وکالتنامه ای که باطل شده است، سعی در انتقال ملک بصورت صحیح داشته باشند.

آنچه را که به آن اقرار نشده است، اقرار شده جلوه دهند. مانند اینکه منشی دادگاه، اظهارات خوانده دعوی مبنی برا ینکه می گوید من سندی را امضا نکرده ام، امضا کرده جلوه دهد. و بر خلاف اظهارات شخص ، بنویسد.

مشاوره با وکیلانه:

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری، با ما تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *