نکاتی در خصوص قصور پزشکی و مسئولیت پزشک:

نکاتی در خصوص قصور پزشکی و مسئولیت پزشک: قصور در لغت به معنای خطا و کوتاهی میباشد. در اصطلاح حقوقی واژه ی قصور به بی احتیاطی، بی مبالاتی و نداشتن مهارت و عدم رعایت نظامات اطلاق می شود.

بی احتیاطی به صورت فعل محقق می شود. لیکن انجام عمل، بدونِ دقت لازم است. بی مبالاتی، به صورت ترک فعل محقق میگردد. بدین شکل که فرد وظیفه ای را به عهده داشته؛ اما به آن عمل نکرده است. نداشتن مهارت چه از نظر علمی و چه از منظر عملی مورد توجه است. و در صورتی که فرد مهارت کافی در انجام عمل را نداشته باشد، دچار قصور شده است. عدم رعایت نظامات به منظور عدم رعایت مقررات و و سلسله مراتبی است که وضع شده است. و بدون در نظر گرفتن آنها قصور محقق می شود.

قصور پزشکی

مسئولیت پزشکی در قوانین حقوقی:

اصولاً در علم حقوق، پزشکان، با توجه به ماده 495 قانون مجازات اسلامی، دارای مسئولیت هستند. و هرگونه تلف یا صدمه بدنی در صورتی که مطابق مقررات پزشکی و موازین قانونی نباشد و با توجه به مصادیق تقصیر به وقوع بپیوندد، برای پزشک موجب دیه است.

تاثیر دریافت رضایت نامه در مسئولیت پزشک:

در بسیاری از موارد، پزشک برای رفع مسئولیت خود از بیمار یا در صورت نابالغ بودن- مجنون بودن یا بیهوشی، از ولی بیمار رضایت اخذ می نماید. برائت نامه یا رضایت نامه صرفاً متوجه رفع قصور پزشک می باشد. اما در صورت احراز هرگونه تقصیر، پزشک مسئول است.

تفاوت قصور و تقصیر پزشکی:

تـفاوت قصور پزشکی و تقصیر در عمد و غیر عمد بودن آن می باشد. در صورتی که فعل بدون قصد نتیجه واقع شود و بر مبنای چهار رکن قصور باشد، صرفاً موجب پرداخت دیه خواهد بود. و اخذ برائت نامه در این حالت موثر و نافی مسئولیت پزشک می باشد.

لکن اگر عمل پزشک به صورت عمدی و با قصد نتیجه یا بصورت عملی که نوعاً موجب بروز جراحت واقع شود، باشد، تقصیر پزشک محقق شده. که موجب دیه و تعزیر مقرر در قانون می باشد. و اخذ رضایت نامه یا برائت نامه برای این نوع عمل مبتنی بر تقصیر، بی اثر است.

سرپیچی از دستورات پزشک:

در مواردی که پزشک، دستوراتی به پرستار یا شخص بیمار در جهت مداوا ارائه می نماید، پزشک مطابق با آنچه گفته است، ضامن است. اما اگر بیمار یا پرستار بداند که دستور اشتباه است و موجب صدمه و آسیب می گردد و به آن عمل کند ، پزشک ضامن نبوده ، بلکه صدمه و آسیب متوجه پرستار یا بیمار خواهد بود.

مرجع صالح به رسیدگی به شکایات از پزشک و قصور پزشکان:

مرجـع صالح به رسیدگی به این نوع شکایات، شعب خاصی از دادسرای عمومی و انقلاب می باشد. که پس از ثبت شکایت، مرجع قضایی با ارجاع به کمیسیون پزشکی قانونی موضوع را بررسی می نماید. و در صورتی که قصور یا تقصیر در کمیسیون پزشکی قانونی و با بررسی پرونده بیمارستانیِ شخص، ثابت گردد. ، با قرار جلب به دادرسی، پرونده جهت صدور حکم، اعم از دیه یا تعزیر در دادگاه کیفری مطرح می گردد.

مشاوره کیفری با وکیلانه:

جهت دریافت مشاوره تلفنی و حضوری از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *