نحوه فسخ معامله بجهت غبن فاحش:

نحوه فسخ معامله بجهت غبن فاحش: غبن در اصطلاح حقوقی به معنای اختلاف میان ارزش واقعی جنس فروخته شده با قیمت خریداری شده آن است. ممکن است غبن در معامله، برای هر یک از فروشنده یا خریدار ایجاد شود. به این معنا که فروشنده و خریدار در زمان انعقاد معامله ، از قیمت واقعی جنس فروخته یا خریداری شده مطلع نباشند. و پس از انعقاد معامله متوجه این موضوع گردند.

به عنوان مثال: خریدار ملکی را به ارزش یک میلیارد تومان خریداری می کند و پس از انعقاد معامله متوجه می شود که قیمت واقعی ملک خیلی کم تر از مبلغ معامله بوده است.

انواع غبن در معامله:

همانطور که گفته شد، به اختلاف قیمتِ میان ارزش واقعی کالای فروخته شده با مبلغ معامله، غبن گفته می شود. چنانچه این اختلاف قیمت از حدود متعارف بیشتر باشد، به نحوی که قابل مسامحه نباشد، غبن فاحش نامیده می شود.

فسخ معامله بجهت غبن فاحش:

اگر در قرارداد اختیار فسخ معامله بجهت غبن یا غبن فاحش، از طرفین ساقط نشده باشد، هر شخصی که متضرر شده است می تواند به استناد خیار غبن، معامله را فسخ کند.

چند نکته مهم در مورد فسخ معامله بجهت غبن فاحش از نظر وکیل حقوقی:

فسخ معامله بجهت غبن

  1. حادث شدن غبن و وجود اختلاف قیمت را عرف مشخص میکند. چنانچه تفاوت قیمت به قدری باشد که از نظر عرف قابل مساحمه نباشد، غبن فاحش رخ داده است.
  2. در حال حاضر با طرح دعوی در مراجع قضایی، وجود اختلاف در قیمت و حادث شدن غبن در معامله ، بر اساس نظر کارشناس مشخص می شود.
  3. شخص مغبون که همان متضرر معامله است، نباید در هنگام معامله به قیمت واقعی کالا، عالم باشد. در این صورت نمی توانیم به ایشان لقب مغبون را بدهیم . چرا که خرید و فروش کالا با علم به قیمت واقعی آن، از مصادیق بارز قاعده اقدام خواهد بود.
  4. هر چند برخی از فقها اسقاط خیار غبن در معامله را صحیح نمی دانند. اما رویه قضایی براین است که با اسقاط کلیه خیارات، حق فسخ معامله بجهت غبن نیز ساقط خواهد شد.
  5. اگر در معامله کلیه خیارات اسقاط گردد؛ اما صراحتاً خیار غبن فاحش، ساقط نشود، مغبون می تواند معامله را فسخ کند.
  6. غبن در زمان انعقاد معامله باید وجود داشته باشد. به عبارت بهتر، ملاک تشخیص غبن و وجود اختلاف در ارزش واقعی مورد معامله با قیمت قراردادی آن، زمان انعقاد عقد خواهد بود.
  7. فسخ معامله بجهت خیار غبن ، پس از علم به وجود غبن، فوری است. و شخص مغبون پس از اطلاع از این موضوع باید فوراً از طریق مراجع قضایی، طرح دعوی کند.

مشاوره حقوقی با وکیلانه:

جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه فسخ معامله با وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *