موجبات از بین رفتن حق کسب و پیشه :

موجبات از بین رفتن حق کسب و پیشه : در مقالات قبل بیان نمودیم که حق کسب و پیشه ، حقی است. که به موجب قوانین موجر و مستاجر سال 1356 برای مستاجرین املاک تجاری وضع گردید. و به موجب این حق در صورتی که مالک ملک تجاری بتواند با دلیل موجه تخلیه ملک خود را بگیرد، باید مبلغی را تحت عنوان حق کسب و پیشه بجهت تلاش هایی که مستاجر برای اعتبار و شهرت آن ملک در کسب و کار بدست آورده، پرداخت کند. در ادامه موجبات از بین رفتن حق کسب و پیشه را از دیدگاه وکیل ملکی مطالعه نمایید.

موجبات از بین رفتن حق کسب و پیشه

موجبات از بین رفتن حق کسب و پیشه :

تغییر شغل مستاجر: یکی از مواردی که موجب از بین رفتن حق کسب و پیشه می شود.، تغییر شغل مستاجر در ملک تجاری می باشد. البته این مورد زمانی موضوعیت دارد که ملک تجاری بابت شغل خاصی اجاره داده شود . در این صورت چنانچه مستاجر، بدون اجازه مالک، تغییر شغل دهد ، مالک می تواند با پرداخت نصف حق کسب و پیشه، تخلیه ملک خود را بخواهد .

انتقال عین مستاجره به دیگری: چنانچه مستاجر ملک تجاری که قرارداد او مشمول قانون مصوب 1356 باشد، بدون داشتن حق انتقال و واگذاری، عین مستاجره را به دیگری واگذار نماید، مالک می تواند با پرداخت نصف حق کسب و پیشه ، تخلیه ملک را بخواهد.

تعدی و تفریط : اگرمستاجر نسبت به ملک تجاری تعدی یا تفریط کند، حق کسب و پیشه وی از بین خواهد رفت. و مالک می تواند بدون پرداخت مبلغی ، ملک خود را تخلیه کند. تشخیص تعدی و تفریط با دادگاه است. که می تواند احراز این امر را به کارشناس ارجاع دهد.

عدم پرداخت اجاره بها : نپرداختن اجاره بها نیز از مواردی است که حق کسب و پیشه را از بین می برد . مطابق قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 ، مستاجر مکلف است ظرف مهلت ده روز از تاریخ سررسید اجاره بها، مبلغ اجاره را بپردازد. در صورت عدم پرداخت، مالک باید با ارسال اظهارنامه ای برای مستاجر نسبت به مطالبه اجاره بها اقدام کند.چنانچه بعد از دو بار اظهارنامه ، مستاجر برای بار سوم اجاره بها را به موقع پرداخت نکند، مالک ملک می تواند نسبت به تخلیه ملک و مطالبه اجاره بها از طریق دادگاه اقدام نماید.

مشاوره ملکی با وکیلانه :

آگاهی نداشتن مستاجرین املاک تجاری و صاحبان سرقفلی باعث شده که تصور کنند، کوبیدن یک میخ در دیوار هم از مصادیق تعدی و تفریط محسوب می شود. و مالک می تواند به راحتی تخلیه ملک تجاری را بخواهد. اما این تصور اشتباه است. چرا که تغییراتی که به اصل بنا لطمه ای وارد نکند. و اتفاقاً موجب استفاده بهتر از بنا شود از مصادیق تعدی و تفریط نخواهد بود. پیشنهاد می شود در این موارد حتماً از مشاوره وکیل پایه یک دادگستری استفاده نمایید.

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *