7 مورد ابطال رای داوری

موارد ابطال رای داوری – وکیلانه : گاهی در قرارداد منعقد شده میان طرفین، شرط می شود، در صورت بروز اختلاف موضوع به داوری ارجاع شود. در این صورت هرگاه میان دو طرف قرارداد اختلاف ایجاد شود، پیش از آنکه دادگاه صالح به رسیدگی باشد، داور باید رای خود را صادر نماید. و در صورتی که بدون اظهار نظر داور، در دادگاه طرح دعوی شود، دادگاه از رسیدگی خودداری میکند. چرا که در قرارداد شرط داوری درج شده است و داور در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

ممکن است در قرارداد شرط داوری گنجانده نشود. اما پس از حدوث اختلاف، طرفین توافق کنند که موضوع به داوری ارجاع شود. یا در مرحله رسیدگی در دادگاه این توافق را داشته باشند.

مهلت صدور رای داور

رای داور باید ظرف مهلت تعیین شده در قرارداد داوری صادر و به طرفین ابلاغ شود. چنانچه این مهلت در قرارداد تعیین نشده باشد، بر اساس پیش بینی قانون آیین دادرسی در امور مدنی، این مهلت سه ماه خواهد بود. در ادامه موارد ابطال رای داوری را از نظر وکیل حقوقی، بیان میکنیم.

ابطال رای داور

طرح دعوی ابطال رای داوری:

اگر چه رای داور قابل اعتراض نبوده و پس از ابلاغ مانند احکام دادگاه قابل اجرا هستند، اما در مواردی می توان ابطال رای داور را از دادگاه خواستار شد. نکته مهم این است که تقاضای ابطال رای داور در هر موردی امکانپذیر نبوده و موارد ابطال آن تنها مواردی است که از پیش در قانون مشخص گردیده است. بنابراین چنانچه رای داور با یکی از موارد ذیل در تناقض باشد، هر یک از طرفین که رای به ضرر او صادر شده است، می تواند ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای، تقاضای ابطال آن را از دادگاه صالح بخواهد.

موارد ابطال رای داوری در قوانین ایران:

به موجب قانون آیین دادرسی مدنی موارد ابطال رای داور عبارت است از :

  1. رای داور با قوانین موجد حق مخالف باشد. منظور از قوانین موجد حق قوانینی است که بموجب قانون تعیین شده است و بر اساس آن حق و تکلیفی برای اشخاص ایجاد شده است. لذا اینگونه قوانین قابل تغییر نیستند و قاضی دادگاه و داور نمی توانند رایی بر خلاف آن صادر کنند . حال اگر داور رایی صادر نماید که برخلاف قوانین موجد حق باشد، این رای قابل ابطال خواهد بود.
  2. داور نسبت به مطلبی اظهار نظر کند که موضوع داوری نبوده است. چنانچه موضوع داوری در خصوص اختلافی خاص تعیین شده باشد وداور بر خلاف موضوع داوری، در مورد مطلبی دیگر اظهار نظر کند، رای صادر شده قابل ابطال خواهد بود.
  3. داور از اختیارات خود تعدی کند و خارج از اختیارات خود رای دهد .
  4. در صورتی که مهلت داوری در قرارداد ذکر شده باشد، و داور بعد از انقضاء مدت اقدام به صدور رای و تسلیم آن کند. همچنین در صورت عدم پیش بینی مهلت داوری، اگر داور بعد از سه ماه از تاریخ قبول داوری، رای صادر نماید، رای او قابل ابطـال خواهد بود.
  5. چنانچه رای داور با آنچه که طرفین به موجب سند رسمی توافق کرده اند، مخالف باشد. یا آنکه رای داور با مفاد آنچه طرفین در دفتر املاک توافق کرده اند، مخالف باشد.
  6. یکی دیگر از موارد ابطـال رای داوری ، صدور رای توسط اشخاصی است که حق داوری را نداشته اند؛ اما علیرغم این موضوع رای صادر کرده اند.
  7. آخرین مورد از جهات ابـطال رای داوری این است که ، اصل قرارداد بی اعتبار باشد. به عبارت بهتر چنانچه قراردادی که به موجب آن، موضوع به داوری ارجاع شده است، بی اعتبار باشد، رای داور نیز به تبع آن بی اعتبار بوده. و می توان ابطال آن را خواستار شد.

مشاوره حقوقی با وکیلانه:

مهلت تقاضای ابطال رای داوری تنها بیست روز از تاریخ ابلاغ رای داور بوده. و برای اشخاصی که خارج از ایران مقیم هستند ، دو ماه از زمان ابلاغ رای خواهد بود. جهت اخذ مشاوره تلفنی و حضوری از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *