مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی

مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی: گاهی دیده می شود که اشخاصی با استفاده از عناوین علمی مختلف، به دنبال ارتقاء جایگاه خود در جامعه با مقاصد مختلف میگردند . در همین راستا ماده واحده ای تحت عنوان قانون مجازات اسـتفاده غیر مجـاز از عنـاوین علمی به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید .

ماده واحده بیان میدارد که:

استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس، وکیل و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می گردد.، توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تایید رسمی وزارتخانه های علوم ،تحقیقات و فناوری یا بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. مرتکبین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده ۵۵۶ فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

بنابر این مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی طبق ماده ۵۵۶ قانون‌مجازات اسلامی حبس از سه ماه تا یک سال. و یا جزای نقدی از ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال تا ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال میباشد. و در صورتی که مرتکب از عمل خود سوء‌ استفاده کرده باشد به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ارکان تشکیل دهنده جرم استفاده غیر مجاز از عناوین علمی:

مانند همه ی جرائم، جرم استفاده از عناوين غير مجاز علمى بايد داراى اركان اصلى تشكيل دهنده جرم باشد .

  • ركن قانونى :كه با تصويب ماده واحده فوق محقق گرديده است .
  •  -ركن مادى : در تبصره ماده واحده فوق به ركن مادى جرم تصريح گرديده است :
    تبصره : استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو- تلویزیون- روزنامه- مجله -تارنما یا نطق در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهد بود.

  • رکـن معنوی : جرم استفاده غیر مجاز از عناوین علمی جرمی مطلق میباشد. بنابراین وجود قصد نتیجه در ارتکاب آن ضرورتی ندارد و به صرف قصد انجام آن محقق میگردد .

استفاده غیر مجاز از عناوین علمی

پس اگر شخصی با قصد شوخی عنوان علمی برای خود اتخاذ کند. یا از طریق موارد فوق یعنی استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغات عمومی از طریق وسایل ارتـباط جـمعی مثل تلویزیون روزنامه رادیو مجله تارنما یا صحبت در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی صورت نپذیرد جرم محقق نمیشود .

یک نکته مهم:  عنصر مادی از نوع فعل مثبت است و با ترک فعل واقع نمی شود. مثلاً اگر در جایی کسی را دکتر خطاب کنند و او سکوت کند،جرم محقق نمیشود.

مشاوره کیفری با وکیلانه:

جهت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *