صدور اجراییه نسبت به چک برگشتی توسط وکیل

صدور اجراییه نسبت به چک برگشتی توسط وکیل : قانون صدور چک با اصلاحاتی که در سال 1400 بر روی آن اعمال شد. موجب گردید تا صادر کنندگان چک با احتیاط بیشتری نسبت به صدور آن اقدام نمایند. یکی از این تغییرات نحوه صدور چک می باشد که چک های صادر شده در سال 1400 به بعد الزاماً باید در سامانه صیاد ثبت گردد.

این قانون جهت پیشگیری از سوء استفاده ی افراد از چک های مفقود شده می باشد. در این مقاله نحوه صدور اجراییه نسبت به چک های جدید از نظر وکیل حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد.

صدور اجراییه نسبت به چک

نحوه صدور اجراییه نسبت به چک :

پس از اینکه بانک به دارنده چک ، عدم موجودی یا کسری موجودی حساب را اعلام کرد. به درخواست دارنده چک برای او گواهی عدم پرداخت با کد رهگیری صادر می شود . با صدور گواهی عدم پرداخت ، دارنده می تواند از طریق دادگاه ، مبلغ مندرج در چک را مطالبه کند ونسبت به آن اجراییه صادر کند .

اگر دارنده چک نخواهد خسارت تاخیر در پرداخت چک را مطالبه کند. می تواند به صورت مستقیم از دادگاه صدور اجراییه را بخواهد. در این صورت دادگاه وارد رسیدگی در ماهیت دعوی نخواهد شد. با ارجاع پرونده به دادگاه عمومی حقوقی ، دادگاه بررسی می نماید که چک صادر شده یا گواهی عدم پرداخت دارای شرایط لازم برای صدور اجراییه باشد .

یکی از این شرایط ، تایید مطابقت امضاء صادر کننده چک در گواهی عدم پرداخت می باشد. یا اینکه گواهی عدم پرداخت صادر شده دارای کد رهگیری باشد.

چنانچه تمام شرایط لازم وجود داشته باشد، دادگاه اقدام به صدور اجراییه خواهد کرد.

نحوه اجرا:

با صدور اجراییه و ارجاع پرونده به اجرای احکام، شعبه اجرای احکام برای صادر کننده چک ابلاغیه صادر می نماید. با عدم پرداخت وجه چک توسط صادر کننده طرف مهلت ده روز، دارنده می تواند توقیف اموال یا جلب صادر کننده را از شعبه اجرای احکام بخواهد. هر چند مختصراً نحوه صدورر اجراییه از طریق دادگاه را در مورد چک های صیادی توضیح دادیم. اما باید عنوان نمود در صورتی که صادر کننده چک هیچگونه مالی نداشته یا نسبت به چک صادره ادعایی داشته باشد  ، می تواند از طریق طرح دعاوی مختلف از خود دفاع کند .

جهت اطلاع از عنوان این دعاوی با وکیلانه تماس بگیرید.

نکته : همانگونه که اشاره شد، در صدور اجراییه بصورت مستقیم از طریق دادگاه ، خسارت تاخیر در پرداخت محاسبه نمیشود. و دادگاه صرفاً به میزان مبلغ موجود در گواهی عدم پرداخت و حق الوکاله وکیل، اجراییه صادر میکند. حال اگر می خواهید به صورت همزمان وجه چک و خسارت تاخیر در پرداخت ان را مطالبه نمایید، از وکیل پایه یک دادگستری مشاوره بگیرید.

مشاوره با وکیلانه:

تماس با ما جهت دریافت مشاوره : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *