شکایت جعل و پیگیری آن توسط وکیل:

شکایت جعل و پیگیری آن توسط وکیل: جعل که در لغت به معنای ساختن و ایجاد کردن یا دگرگون و منقلب کردن است. ، یکی از جرایمی است که در قانون مجازات ایران جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است.
در علم جزا و جرم شناسی مفهوم جعل عبارت است از: منقلب کردن متقلبانه حقیقت برای ورود ضرر به دیگری. یا ساختن و تغییر دادن توام با حیله یک نوشته یا شیء ، به قصد جا زدن آن به عنوان اصل برای استفاده خود یا هر شخص دیگر و به ضرر دیگری.

جرم جعل و عناصر تشکیل دهنده ی آن:

جـعل نیز مانند سایر جرایم دیگر، برای تشکیل نیاز به وجود سه رکن قانونی- مادی و معنوی دارد. و در صورت نبود و عدم احراز هر یک از این ارکان، جرم ثابت نمی شود. در ادامه هر یک از این ارکان توسط وکیل کیفری بررسی خواهد شد.

جعل

عنصر قانونی جرم جـعل:

موادی از قانون مجازات اسلامی، مجازات انواع این جرم را تعیین نموده است. البته تعریف قانونی این جرم در ماده 523 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بیان شده است. اما از آنجا که دامنه این عنوان مجرمانه وسیع است، به تشخیص قانونگذار هر نوع از جعل، مجازات مخصوص خود را دارد. به عبارت روشن تر، جعل ممکن است توسط شخص عادی یا یک کارمند رسمی و در مورد اسنادی که تحت اختیار ایشان می باشد واقع شود. یا اینکه جعل نسبت به سند عادی یا سند رسمی انجام شود. پر واضح است که مجازات مرتکبین نیز به تناسب نوع اسناد و مدارک جعل شده  نیز متفاوت خواهد بود. و قانونگذار در برخی از عناوین جـعل، مجازات بیشتری در نظر گرفته است.

عنصر مادی جرم جعل :

جرم جـعـل هم به صورت مادی و هم به صورت جـعل معنوی قابل تحقق است. بر خلاف جعـل مادی که با خدشه و ایجاد تغییر در سند و نوشته یا شیء ایجاد می شود. ، در جعل معنوی ، حقیقت منقلب می شود، بدون اینکه خدشه ای به ظاهر سند یا نوشته وارد شود. برای اطلاع بیشتر از عنوان مجرمانه جعل معنوی کلیک کنید.

جـعل یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی، در مورد هر یک از مصادیق آن مجازات تعیین شده است. به عنوان مثال عنوان مجرمانه و میزان مجازات در جعل احکام یا امضاء و مهر مقامات دولتی با جعل اسناد عادی متفاوت خواهد بود.

شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم:

موضوع این جرم سند و نوشته اعم از رسمی یا غیر رسمی و سایر اشیائی است که در قانون جـعل آنها جرم محسوب شده است. مانند جـعل تمبر- منگنه و علامت تعیین عیار طلا و نقره- علامات ادارای-امضاء – مهر و اسکناس و سکه.

عنصر روانی در جرم جعل:

سوء نیت مرتکب و علم او به مجرمانه بودن عملش باید احراز گردد. علاوه بر این علم مرتکب به جـعـلی بودن سند و قصد او برای استفاده از آن برای ورود به دیگری نیز از مواردی است که باید در مرجع قضایی احراز شود .

مصادیق جرم جعل بر اساس آنچه در قانون آمده است:

  • ساختن نوشته یا هر نوع سندی اعم از رسمی یا غیر رسمی که در مقام دفاع یا مطالبه مال قابل استناد باشد، از مصادیق این جرم است.
  • ساختن مهر- اثر انگشت یا امضای شخص رسمی و غیر رسمی و هر علامتی که در زیر سند و نوشته درج شود. ، به نحوی که بتوان آن را به دیگری انتساب داد، جـعل محسوب می شود.
  • تغییر و تحریف بر سند یا نوشته اصلی با خراشیدن- تراشیدن-قلم بردن-الحاق نوشته- پاک کردن و ناخوانا کردن قسمتی از متن سند نیز از موارد این جرم محسوب می شود.
  • جلو انداختن تاریخ مندرج در سند یا به تاخیر انداختن آن تاریخ نیز ازمصادیق این جرم است.
  • الصاق یک نوشته به نوشته دیگر نیز از موارد جـعل محسوب می شود. مانند آنکه بخش هایی از یک نوشته را به بخش هایی از نوشته دیگر منضم نمایند. و از این طریق یک نوشته جدید و واحد ایجاد کنند.
  • استفاده از مهر دیگری بدون اذن صاحب مهر نیز از مصادیق جعل محسوب می شود.

چند نکته بسیار مهم در مورد تحقق جرم جعل:

  1. جـعـل زمانی جرم محسوب می شود و قابل تصور است که خود آن ساختگی و تقلبی نباشد. برای مثال: جعلِ یک نوشته جعلی یا تقلبی ، جرم محسوب نمی شود.
  2. این جرم از جرایمی است که مطلق بوده و صرف ورود ضرر بالقوه برای احراز آن کافیست. اما ورود ضرر به دیگری به نحو احتمالی که ناشی از این عمل باشد نیز باید احراز شود.

مشاوره کیفری با وکیلانه:

جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه طرح شکایت یا پیگیری پرونده خود با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *