دلایل محرومیت از ارث:

دلایل محرومیت از ارث: موانع تحقق ارث، به معنای وجود شرایطی است که وارث با وجود داشتن شرط وراثت و وجود ترکه از متوفی، ارث نمی برد. در قانون مدنی ایران، دلایل محرومیت از ارث شامل: قتل-کفر-لعان و ولادت ناشی از زنا می باشد. در ادامه هر یک از این موانع توسط وکیل متخصص در امور حسبی بررسی می شود.

دلایل محرومیت از ارث

قتل اولین دلیل محرومیت از ارث:

مطابق با ماده 880 قانون مدنی ، قتل مانع ارث بردن است. پس اگر کسی مورث خود را به صورت عمدی به قتل برساند، از ارث محروم می شود. فرقی نمیکند که قتل به مباشرت مورث یا به تسبیب او باشد، قاتل مورث خود را منفرداً یا با شراکت دیگری به قتل رسانده باشد. در هر صورت چنانچه قتل عمدی باشد، وارث از ارث محروم می شود.

نکته مهم : چنانچه قتل مورث در جهت دفاع از خود و بصورت مشروع باشد، مانع تحقق ارث نخواهد بود.

کفر، یکی دیگر از دلایل محرومیت ارث:

در قانون ایران که برگرفته از قوانین اسلامی است، کافر از مسلمان ارث نمی برد. بنابراین اگر در میانِ ورثه متوفی، کافری وجود داشته باشد، از ارث محروم خواهد ماند. شرط محرومیت کافر از میراثِ متوفی، وجود کفر و ایمان در زمان تحقق ارث است. پس اگر وارثی بعد از فوت متوفی و تملک ترکه و قبل از تقسیم آن، کافر شود، از ارث محروم نمی گردد.

لـعان :

لعان به معنای انتساب زنا به همسر خود توسط شوهر می باشد. مردی که همسر خود را به زنا نسبت دهد، چنانچه شرایط لعان محقق گردد، بعد از ایجاد لعان، زوجین از یکدیگر ارث نمی برند. اگر در اثر لعان فرزندی، از شوهر انکار گردد، فرزند مذکور نیز از پدر خود و پدر از فرزند، ارث نمی برد. اما فرزند از مادر و خویشان مادری خود ارث می برد. هر چند امروزه با انجام آزمایش ژنتیکی و از طریق DNA انکار فرزند قابل تشخیص است و نیازی به شرایط و ترتیبات مقرر در زمان صدر اسلام نیست.

فرزند ناشی از زنا یکی دیگر از دلایل محرومیت از ارث :

ولد زنا از پدر و مادر طبیعی خود و اقوام آنان ارث نمی برد. اما اگر حرمت رابطه ای که طفل از آن متولد شده به واسطه یکی از ابوین ثابت باشد. و نسبت به دیگری ، زنا نباشد، فرزند متولد شده فقط از کسی که زنا ثابت نشده و اقوام او ارث میبرد.

مشاوره با وکیلانه:

جهت دریافت اطلاع از نحوه صدور گواهی انحصار وراثت و تقسیم ترکه با وکیل پایه یک دادگستری، تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *