دریافت حکم رشد به کمک وکیل

دریافت حکم رشد به کمک وکیل : حکم رشد چیست و چه کاربردی دارد ؟ سن قانونی از نظر قانونگذار در کشور جمهوری اسلامی ایران ۱۸ سال تمام شمسی میباشد. بنابر این چه دختر و چه پسر تا قبل از سن ۱۸ سالگی غیر رشید محسوب میشود . و اماره ی رشد ۱۸ سال تمام شمسی است. که پس از آن شخص توانایی تصرف در اموال خود را خواهد داشت ؛مگر اینکه به جهت جنون یا سفه خلاف آن در مراجع قانونی اثبات گردد .

اگر صغیری پس از رسیدن به سن بلوغ نیازمند این باشد که بخواهد در اموال خود دخل و تصرف نماید، مثلا در صورت اختلاف با پدر یا فوت پدر به گونه ای که نیازمند مداخله جد پدری یا نصب قیم نباشد، میتواند اقدام به اخذ حکم رشد نماید .

دریافت حکم رشد

دریافت حکم رشد به چه صورت است؟

مرجع صالح جهت صدور حکم رشد دادگاه خانواده محل اقامت طفل میباشد. و در صورتی که دادگاه خانواده در آن شهر نباشد مراجع عمومی حقوقی دادگستری صلاحیت رسیدگی به درخواست حکم رشد را خواهد داشت .

مقام قضایی رسیدگی کننده به درخواست صدور حکم رشد، میتواند با ارجاع امر به پزشکی قانونی و نظریه ی پزشکی قانونی در خصوص احراز رشد اتخاذ تصمیم نماید. البته این مورد الزامی نبوده و در اختیار مقام قضایی قرار دارد. یعنی اگر علم قاضی به این موضوع برسد که درخواست کننده دارای رشد جسمی و عقلی میباشد میتواند به صدور حکم‌ شد مبادرت ورزد . در انجام معاینات پزشکی قانونی نیز درخواست کننده از نظر جسمی و عقلی مورد بررسی قرار میگیرد که این نظریه میتواند در تصمیم گیری موثر واقع شود .

پس از صدور حکم رشد و قطعیت آن شخص می تواند در کلیه امور مالی مستقل عمل نموده و دارای تمامی اختیارات میباشد . به عنوان مثال در خرید و فروش اموال ، در تعیین مهریه برای ازدواج ، ثبت نام در کارگزاری های بورس و انجام‌معاملات راجع به آن و … میتواند فعالیت داشته باشد. اما برای خروج از کشور یا اخذ گواهی نامه رانندگی دریافت حکم رشد اثری نداشته. چرا که این موارد از شمول مسائل مالی خارج بوده و غیر مالی میباشند .
اثر حکم رشد صادر شده تا زمان رسیدن سن به ۱۸ سالگی میباشد .

یک نکته از وکیل حقوقی:

در صورتی که عمل حقوقی توسط شخص زیر ۱۸ سال که دارای حکم رشد میباشد، صورت پذیرد و همان عمل نیز توسط ولی قانونی او صورت گیرد کدام عمل حقوقی اعتبار دارد ؟. به عنوان مثال الف که ۱۶ ساله میباشد و دارای حکم رشد است خودرو خود را میفروشد و پدر او نیز اقدام به فروش خودرو مینماید .

پاسخ: در صورتی که ولی از اخذ حکم رشد آگاه باشد عمل او غیر نافذ است و مورد از موارد بیع فضولی میباشد. چرا که با صدور حکم رشد نمایندگی و ولایت پدر در امور مالی از بین میرود. اما در صورتی که پدر از صدور حکم اگاهی نداشته باشد هر كدام كه زودتر اقدام به فروش نمايند، همان عقد معتبر است. چرا كه در صورتى كه پدر قبل از فرزند اقدام نماید می‌توان با استنباط از قوانین مربوط به وکالت عمل وی را نافذ دانست. مگر اينكه مصلحت طفل رعايت نشده باشد .

مشاوره با وکیلانه :

جهت دریافت سوالات خود در خصوص گرفتن حکم رشد و معاملات محجورین از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *