حجر + وکیل صدور حکم حجر

حجر + وکیل صدور حکم حجر : حـجر واژه ای است در مقابل اهلیت استیفا یا همان اهلیت اجرای حق و محجور به کسی گفته می شود که به علت نقص اهلیت یا نداشتن آن ، نمی تواند اعمال حقوقی انجام دهد , در اصطلاح حقوقی منع شخص از دخالت در امور خود به صورت مستقل و اداره امور خود بدون دخالت دیگران را حجر می گویند که این ممنوعیت به حکم قانون وضع شده است .

قانون حجر

قانونگذار در ایجاد ممنوعیت برای محجور و تاسیس نهاد حقوقی حجر ، دو هدف را دنبال می کند :

حمایت از منافع محجور :

به این معنی که با ممنوعیت دخالت محجور از انجام دادن اعمال حقوقی و واگذاری آن امور به قیم یا ولی او ، از اموال محجور محافظت شود و از ورود ضرر به او جلوگیری شود , چرا که همانگونه که گفته شد محجور قدرت تصمیم گیری دقیق و معقول در امور مالی خود را ندارد .

حمایت از منافع دیگران :

برای مثال حمایت از منافع طلبکاران و جلوگیری از ورود ضرر به آنها .

حجر

چرا قانونگذار محجور را از دخالت در امور مالی و حقوقی خود منع کرده است ؟

همانطور که اشاره شد مبنای حقوقی قانونگذار حمایت از محجور می باشد. بجهت فقدان یا ضعف عقل و اراده محجور . به عبارت بهتر لازمه ی انجام اعمال حقوقی ، وجود اراده انشایی لازم است. و این اراده مستلزم قدرت تمیز و درک است و با توجه به اینکه محجور فاقد این ویژگی بوده و یا قوه تمیز و اراده او ناقص می باشد. نمی تواند اعمال حقوقی را انجام دهد و از این رو به حکم قانون از دخالت در امور حقوقی خود ممنوع شده است .

اسباب حجر :

در حقوق ایران ، اسباب حجر سه مورد می باشد . صغر – سفه – جنون .

  • حجر به دلیل صغر :

از نظر حقوق ایران ، کسی که به سن بلوغ نرسیده است و کبیر نشده ، محجور است . سن بلوغ در ایران برای پسران ، 15 سال تمام قمری و برای دختران ، 9 سال تمام قمری می باشد . اما نکته مهم این است که بعد از رسیدن به سن بلوغ تا سن 18 سالگی شخص ، نمی توان اموال او را در اختیارش قرارداد مگر اینکه رشد او ثابت شده باشد . بنابراین قانونگذار ایران علاوه بر بلوغ شخص ، سن رشد را هم از موارد الزامی جهت دخالت در اموال می داند . برای اطلاع از شرایط صدور حکم رشد قبل از 18 سال کلیک کنید .

  • سفیه :

سفیه با کلمه غیر رشید مترادف است و از نظر حقوقی به کسی گفته می شود که تصرفات مالی او عاقلانه نیست , به عبارت بهتر غیر رشید به کسی گفته می شود که پس از رسیدن به سن بلوغ ، رشد کافی را بدست نیاورده و یا پس از رسیدن به سن رشد ، آن را از دست داده است .

  • جنون :

مجنون به کسی گفته می شود که فاقد تشخیص نفع از ضرر و خوبی از زشتی می باشد . توجه داشته باشید که نباید مجنون و سفیه را یکی بدانیم چرا که مجنون مختل المشاعر بوده. اما سفیه شخص عاقلی است که تنها نمی تواند در امور مالی خود دخالت کند .

تمامی سه مورد فوق از موارد حجر بوده که در این صورت امور مالی شخص توسط ولی او یا قیم ، اداره می شود .

جهت اطلاع از نحوه صدور حکم حجر و نصب قیم برای محجور از وکیل متخصص در امور حسبی با ما تماس حاصل فرمایید .

مشاوره با وکیلانه :

جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه صدور حکم رشد. و همچنین نحوه صدور حکم حجر از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس حاصل فرمایید .

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *