جنون در نظام حقوقی ایران

جنون در نظام حقوقی ایران : در حقوق و فقه اسلامی ، مجنون به کسی گفته می شود که قدرت تشخیص نفع و ضرر و قبح و حسن را نداشته باشد . نکته قابل توجه این است که نباید مجنون و سفیه را در یک دسته قرار داد. چرا که سفیه شخصیست عاقل که محدودیت و ممنوعیت او ، دخالت در اداره امور مالی اش بوده  و به اختلال کامل قوای دماغی مبتلا نیست . در حالی که مجنون علاوه بر منع از دخالت در امور مالی خود ، به اختلالات کامل دماغی مبتلا بوده و قدرت تمیز و شخیص را ندارد .

درجات جنون :

جنون در عرف دارای درجات مختلفی است . برخی از دیوانگان دارای حالت خطـرناک بوده و برخی آرام و بی آزار هستند و در بسیاری از موارد جنون این افراد محرز نشده و به صورت ناشناس در جامعه زندگی می کنند . در برخی از کشور ها بین حالات خطرناک و غیر خطرناک مجنون تبعیض قائل شده اند و متناسب با درجه آن برای حمایت از مجنون ، قوانینی وضع شده است .

اما در حقوق ایران ، جنون در هر درجه ای که باشد محجور محسوب شده و قوانین مربوط به محجورینِ مجنون برای تمامی آنها به یک صورت است . به طور کلی اساس تکلیف هر انسانی ، اراده و قدرت تمیز اوست . بنابراین شخص فاقد قوه تمیز نه تنها تکالیف مذهبی از او برداشته می شود . بلکه اعمال حقوقی او نیز باطل خواهد بود ؛ لذا مجنونین نمی توانند اداره امور خود را بدست گیرند .

جنون

سوال :آیا می توان افرادی که دچار مشکلات روحی و روانی هستند را در دسته مجنونین قرارداد ؟

افراد زیادی هستند که در دسته دیوانگان به معنای عرفی قرار نمی گیرند . اما از نظر روحی و روانی یا حتی وضعیت جسمانی در شرایط غیر طبیعی به سر میبرند . به عبارت بهتر این افراد با اینکه مجنون نیستند اما ناتوانی ها و ناهنجاری های شدید روانی داشته و بصورت درست نمی توانند تصمیم گیری کنند . علیرغم اینکه نباید از کنار این افراد به راحتی گذشت . اما قانونگذار هیچ تدبیری برای این افراد نیندیشیده است . در حال حاضر هیچ یک از بیماران روانی را بدون نظر کارشناس نمی توان در دسته مجنونین دائمی یا ادواری (دوره ای ) قرار داد و تنها با تشخیص پزشک متخصص می توان در خصوص جنون یا عدم جنون آنها اظهارنظر نمود .

اقسام جنون :

در حقوق ایران مجنونین به دو اعتبار تقسیم شده اند :

1- به اعتبار اتصال یا عدم اتصال جنون به زمان کودکی :

مطابق با قانون ایران هر دو گروه مجنونی که جنون آنها متصل یا غیر متصل به دوران کودکیشان باشد. محجور هستند و کلیه اعمال حقوقی آنها باطل است . جهت کسب اطلاع از اعمال حقوقی مجنون کلیک کنید .

اما این اتصال یا عدم اتصال تنها در انتخاب قیم محجور تاثیر گذار خواهد بود. و تاثیر دیگری در اعمال شخص مجنون نخواهد گذاشت . مطابق با قوانین ایران ، مجنونی که جنون او متصل به زمان کودکی اش باشد. در صورت وجود ولی خاص ، مانند پدر یا جد پدری ، به قیم احتیاج نداشته و سرپرستی او با ولی خاص او خواهد بود . اما مجنونی که تا رسیدن به سن بلوغ از قوه تمیز و درک و شعور برخوردار بوده است. و پس از آن دچار جنون شود ، نیازمند نصب قیم جهت اداره امور مالی و غیر مالی او خواهیم بود .

2- جنون به اعتبار استمرار جنون یا عدم استمرار آن :

مجنون به اعتبار استمرار و دوام دوران مجنونیت به مجنون دائمی یا اطباقی و مجنون ادواری تقسیم می شود . مجنون دائمی کسی است که جنون او مستمر و دائم باشد . در حالی که مجنون ادواری به صورت دوره ای مجنون می باشد . به عبارت بهتر مجنون ادواری گاه در حال جنون و گاهی هم در حال افاقه و سلامت خواهد بود . لذا از این جهت اعمال حقوقی شخص مجنون ادواری در حالت افاقه صحیح خواهد بود .

مشاوره با وکیلانه :

جهت کسب اطلاع بیشتر از نحوه نصب قیم برای محجور و دعاوی مربوط به ابطال معاملات محجور با وکیل امور حسبی ، همین حالا تماس بگیرید .

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *