جرم سوء استفاده از ضعف اشخاص

جرم سوء استفاده از ضعف اشخاص – وکیلانه : همانطور که از عنوان این جرم پیداست، قانونگذار سوء استفاده از افراد غیر رشید و ورود ضرر به آنها از طریق استفاده از اسناد متعلق به آنها را جرم تلقی نموده. و برای آن مجازات در نظر گرفته است. این جرم از صور خاص جرم خیانت در امانت بوده که عنوان مجرمانه خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه نحوه وقوع این جرم و شرایط لازم جهت تحقق آن از نظر وکیل کیفری توضیح داده می شود.

رکـن قانونی جرم :

رکن قانونی جرم به معنای تعریف و جرم انگاری نمودن فعل یا ترک فعل ارتکابی از نظر قانونگذار است . به عبارت بهتر اولین شرطی که بتوان به موجب آن یک فعل یا ترک فعل را جرم تلقی نمود، تعریف شدن و جرم دانستن آن عمل از نظر قانونگذار است. ماده 596 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375در تعریف این جرم و مجازات آن وضع شده است. بنابراین عنصر قانونی این جرم ماده 596 قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

به موجب این ماده قانونی، هر شخصی از ضعف اشخاص غیر رشید به هر نحوی سوء استفاده کند. و از این طریق سند یا نوشته ای را که موجب بدهکار شدن شخص یا بری الذمه شدن مرتکب یا دیگری شود، از او دریافت کند.، مرتکب جرم سوء استفاده از ضعف اشخاص شده است. وعلاوه بر اینکه باید زیان وارد شده را جبران کند، به حبس و جزای نقدی نیز محکوم خواهد شد.

عنصر مادی جرم سوء استفاده از ضعف اشخاص :

التزام و بدهکار کردن شخص غیر رشید در نتیجه اخد سند و نوشته از او، یکی از موارد تحقق این جرم است. اخذ هر گونه مالی از شخص غیر رشید به جز سند و نوشته در قالب این جرم نخواهد بود . هر چند که می تواند عنوان مجرمانه دیگری داشته باشد. همچنین گاهی سند اخذ شده از شخص غیر رشید موجب التزام او نمی شود. اما ممکن است موجب بری الذمه شدن مرتکب یا شخص مورد نظر او باشد. در این صورت نیز می توان مرتکب را با این عنوان مجرمانه تحت تعقیب قرار داد.

علاوه بر موارد فوق ،غیر رشید بودن قربانی، یکی دیگر از ضروریات تحقق این جرم خواهد بود.

ورود ضرر به شخص غیر رشید با بدهکار کردن او یا بری الذمه شده مرتکب در مقابل قربانی، نتیجه این جرم است.

سوء استفاده از ضعف اشخاص

عـنصر معنوی جرم سوء استفاده از ضعف اشخاص :

این جرم مانند اکثر جرایم علیه اموال دارای دو بخش سوء نیت عام و خاص خواهد بود که هر دو سوء نیت باید محرز شود. سوءنیت عام مرتکب که عبارت است از علم و عمد مرتکب به رفتار مجرمانه خود. و سوءنیت خاص که عبارت است از علم مرتکب به غیر رشید بودن قربانی و داشتن قصد مرتکب برای ورود ضرر به قربانی.

مشاوره کیفری با وکیلانه :

جهت اخذ اطلاعات بیشتر از وکیل پایه یک دادگستری، کافیست تماس بگیرید .
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *