جرم خیانت در امانت + 100% پیگیری پرونده:

پیگیری پرونده جرم خیانت در امانت با وکیلانه : جرم خـیانت در امانت یکی دیگر از جرایم علیه اموال است که از قدیم الایام شایع بوده است. از آنجایی که مطابق با قوانین مجازات اسلامی ، جرم خیانت در امانت از جرایم خصوصی محسوب میشود.، تعقیب متهم صرفاً با طرح شکایت از جانب شاکی امکان پذیر است. در این مقاله، عناصر تشکیل دهنده این جرم که باید قبل از محکوم کردن مرتکب ، توسط شاکی ثابت و برای قاضی محرز شود را توسط وکیل کیفری توضیح خواهیم داد.

جرم خیانت در امانت

عناصر متشکله جرم خیانت در امانت :

این جرم نیز مانند سایر جرایم برای اثبات نیازمند وجود سه عنصر قانونی- مادی و معنوی می باشد. در ادامه هر یک از این عناصر توضیح داده می شود.

عنصر قانونی جرم:

لازمه ی تشکیل و تحقق هر جرمی ، وجود عنصر قانونی برای آن جرم است. چرا که بر اساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها ، هیچ شخصی را نمی توان بجهت انجام یا عدم انجام فعلی محکوم نمود. مگر اینکه برای آن فعل یا ترک فعل مجازات تعیین شده باشد. در مورد جرم خیانت درامانت هم قانونگذار در ماده 674 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات این عمل را جرم تلقی نموده و برای آن مجازات تعیین کرده است.

عنصر مادی جرم خیانت در امانت:

بر اساس تعریفی که قانونگذار در ماده 674 قانون مجازات آورده است. این جرم با انجام یکی از چهار فعل مثبت( استعمال- تصاحب-تلف یا مفقود نمودن ) مال مورد امانت واقع می شود.

استعمال نمودن:

منظور از استعمال نمودن، مصرف کردن یا مورد استفاده قرار دادن مال امانیست.

تلف کردن:

یکی دیگر از مصادیق اعمال خیانت در امانـت تلف کردن مال امانیست. به عبارت بهتر نابود کردن و از بین بردن مال مورد امانت اعم از اینکه به مباشرت امانتدار باشد یا او مسبب تلف مال باشد. از موارد تحقق این جرم خواهد بود.

مفقود کردن :

ممکن است امانتدار بدون اینکه مال امانی را تلف کند، راه دسترسی به آن را از بین ببرد. البته مفقود کردن ، زمانی از مصادیق خیانت در امانت محسوب می شود که با علم و عمد باشد. بنابراین چنانچه مفقود شدن مال امانی ناشی از بی احتیاطی یا سهل انگاری امانت دار باشد. نمی توان او را مرتکب خیـانـت در امـانت دانست.

تصاحب :

منظور از تصاحب مال امانی ، برخورد مالکانه با مال می باشد. به عبارت بهتر امانت دار، مال امانی را متعلق به خود دانسته و با آن برخورد مالکانه دارد.

عـنصر روانی جرم :

لازمه ی تحقق این جرم وجود قصد و عمد در انجام هر یک از چهار فعل مثبت مذکور می باشد. همچنین عنصر روانی مرتکب باید همزمان با عنصر مادی جرم واقع شود.
عنصر روانی جرم خیانت در امانت مانند عنصر روانی در جرم کلاهبرداری از دو بخش سوءنیت عام و خاص تشکیل شده است. با این توضیح که در سوءنیت عام مرتکب عمد در ارتکاب عمل فیزیکی یا مادی دارد. و از روی عمد یکی از چهار فعل تصاحب- مفقود- اتلاف و استعمال را انجام داده است. و در سوءنیت خاص، قصد مرتکب، ورود ضرر به امانتگذار یا متصرف مال باشد.

مشاوره با وکیلانه :

هر چند در مقاله فوق ارکان تشکیل دهنده جرم خیانت در امانت مختصراً توضیح داده شد. اما لازم است بدانید برای ارتکاب این جـرم علاوه بر انجام عامدانه یکی از چهار فعل مثبت موجود در ماده 674 شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جـرم نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. و چنانچه یکی از این شرایط موجود نباشد . انتساب جـرم خیانت در امـانت برای مرتکب امکانپذیر نخواهد بود. برای اطلاع از شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق خیانت در امانت کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تلفنی یا حضوری از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *