جرم انتقال مال غیر + 100% پیگیری پرونده (4 نکته کلیدی)

مجازات جرم انتقال مال غیر + پیگیری پرونده با وکیلانه : قانون انتقال مال غیر مصوب 1308 در ماده 1، انتقال اموال دیگران با علم به اینکه متعلق به غیر است به اشخاص دیگر را جرم تلقی نموده. و مجرم را در حکم کلاهبردار قرار داده است.

با توجه به صراحت قانونگذار در تعریف این جرم ، انتقال اموال دیگری به خود، نمی تواند با این عنوان مجرمانه تحت تعقیب قرار گیرد . هر چند می تواند دارای وصف مجرمانه دیگری باشد. چرا که در ماده قانونی وضع شده برای این جرم صراحتاً قید شده است که انتقال اموال غیر به دیگران با علم به اینکه متعلق به دیگری است. جرم بوده و مرتکب در حکم کلاهبردار قرار دارد. اما رفع اتهام از این موضوع به منزله عدم ارتکاب جرم از سوی مرتکب نخواهد بود. زیرا می توان مرتکب را در صورت وجود سایر شرایط ، تحت عناوین دیگر، تعقیب نمود.

در ادامه نکات مهم جرم انتقال مال غیر از دیدگاه وکیل کیفری بیان می شود.

جرم انتقال مال غیر

نکات مهم جرم انتقال مال غیر:

  1. منظور از انتقال اموال غیر، انتقال هر نوع مالی اعم از منقول یا غیر منقول به شخص دیگر می باشد.
  2. انتقال باید به صورت حقوقی انجام گیرد ولو اینکه مال غیر به صورت فیزیکی در اختیار منتقل الیه قرار نگیرد. به عبارت بهتر ، منظور قانونگذار از عبارت انتقال، صرف انتقال حقوقی است . اگر چه مال متعلق به غیر به صورت فیزیکی تحت اختیار دیگری قرار نگیرد.
  3. آنچه موجب جرم شناخته شدن عمل مرتکب می شود، علم او به تعلق مال به دیگری است. به عبارت بهتر وجه افتراق بین کیفری دانستن این عمل با حقوقی دانستن آن ، علم مرتکب به تعلق مال به دیگری است . چراکه اگر مرتکب بدون علم و عمد اقدام به انتقال مال دیگری نماید، یا مال متعلق به دیگری را از طرف مالک آن و برای او انتقال دهد، عمل او دارای وصف مجرمانه نبوده. هرچند می توان از طریق طرح دعوی حقوقی، معامله انجام شده را باطل نمود.
  4. فرقی نمیکند که عین مال منتقل شود یا منافع آن منتقل گردد. بنابراین هر کس که بدون مجوز اقدام به اجاره اموال دیگران نماید،نیز مرتکب جرم شده و درحکم کلاهبردار می باشد.

رضایت مالک پس از انتقال مال چه تاثیری در مجازات مرتکب خواهد داشت؟

جهت اخذ پاسخ این سوال از وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور کیفری با ما تماس حاصل فرمایید.

نکته مهم : انتقال مال غیر در صورتی که ارزش مال منتقل شده یک میلیارد ریال یا کمتر از آن باشد؛ از جرایم قابل گذشت محسوب میشود  و چنانچه ارزش مال منتقل شده بیش از یک میلیارد ریال باشد غیر قابل گذشت خواهد بود. فایده این بحث در نحوه اعمال مقررات تخفیف در مجازات خواهد بود.

مجازات جرم انتقال مال غیر:

با توجه به اینکه جرم انتقال مال غیر در حکم کلاهبرداری محسوب می شود. بنابراین میزان مجازات آن هم بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تعیین می شود.

مشاوره کیفری با وکیلانه :

جهت دریافت پاسخ سوالات خود و اخذ مشاوره تلفنی یا حضوری با ما تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *