تفاوت ابراء و بخشش مهريه

تفاوت ابراء و بخشش مهريه : در بسيارى از موارد ملاحظه ميگردد زوج و زوجه تصميم به توافق در خصوص مهريه ميگيرند. و اين تصميم غالباً در زمانى اتخاذ ميگردد. كه طرفين در پى ايجاد اختلاف توافقات خود را به صورت رسمى به اجرا در مى آورند. بنا بر اين با مراجعه به دفتر اسناد رسمى زوجه در خصوص مهريه و حقوق مالى و زوج در خصوص دادن وكالت در طلاق به زوجه سند تنظيم مينمايند .

در تنظيم سند رسمى ، نحوه نگارش و استفاده از عبارات مناسب كه بار حقوقى خاص و تبعات بسيارى را در بر ميگيرد بسيار حائز اهميت است. بنا بر اين پيشنهاد ميگردد حتما در خصوص نحوه تنظيم اين سند با وكيل خانواده مشورت گردد .

تفاوت ابراء و بخشش مهریه

تفاوت ابراء و بخشش مهريه :

هبه يا بخشش مهريه با توجه به تعريف عقد هبه در ماده 795 قانون مدنى:

( هبه عقدی است که به موجب آن یک نفرمالی رامجاناً به کس دیگری تملیک می كند )

با توجه به اينكه قبض در عقد هبه از شرايط صحت عقد ميباشد. بنابر اين بخشش مهريه صرفا زمانى اعتبار دارد كه مهريه به صورت عين معين باشد. و در صورتى كه مهريه به صورت كلى فى الذمه باشد بخشش آن صحيح نيست . بنا بر اين بخشش مهريه كه اصولا به صورت سكه طلا است صحيح نبوده و اثار حقوقى عقد هبه بر آن بار نميگردد .
در صورتى كه طرفين خواستار توافق در خصوص مهريه اى كه به صورت وجه نقد ، طلا ، يا سكه باشد ميبايست تحت عمل حقوقى ابراء صورت پذيرد .

مطابق با ماده ٢٨٩ قانون مدنى :

ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر نمايد.

ابراء مهريه مي تواند در مقابل دريافت وكالت در طلاق و مشروط به وقوع طلاق صورت پذيرد و يا ابراء بدون قيد و شرط باشد كه به صورت اقرار نامه رسمى تنظيم ميگردد .

آيا ابراء مهريه به صورت سند عادى امكان پذير است ؟

از آنجا كه در خصوص ارائه سند عادى جهت ابراء مهريه ترديد وجود دارد كه اين سند با رضايت و اختيار كامل نوشته شده باشد. و احتمال آن وجود دارد كه نوشته با اكراه از سمت زوجه تنظيم شده باشد. در غالب موارد اين سند به تنهايي مثبت ادعا جهت وقوع ابراء نبوده. اگر چه در هر عمل حقوقى قصد واقعى شخص مورد بررسى قرار ميگيرد. و رسمى بودن يا عادى بودن در انشاء عمل حقوقى تاثير ندارد؛ لكن جهت اثبات ادعا تاثير به سزايي داشته و تنظيم سند به صورت رسمى برای اثبات دليلى محكم ميباشد .

مشاوره با وکیلانه :

جهت اخذ مشاوره از نحوه بخشش مهریه در دفتر خانه و اخذ وکالت در طلاق، از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *