وکیل نصب قیم + 0 تا 100 نکات کلیدی تعیین قیم

تعیین و نصب قیم + 0 تا 100 نکات مهم با وکیل نصب قیم : قیم شخصی است که بر اساس قانون برای اداره و نگهداری از محجور و اموال او و برخی از امور غیر مالی محجور ، به حکم قانون انتخاب می شود . به موجب قانون مدنی، سه دسته از محجورین نیاز به قیم داشته و برای آنها قیم نصب می شود .

  1. برای صغیری که ولی خاص (پدر یا جد پدری) ندارد .
  2. برای مجنون و غیر رشیدی که پس از رسیدن به سن رشد (18 سال شمسی ) محجور می ماند و دارای ولی خاص نیست .
  3. مجنون و غیر رشیدی که محجوریت آنها متصل به زمان صغر نباشد .

تعیین و نصب قیم با وکیل متخصص :

به طور کلی سرپرستی کلیه افراد قبل از رسیدن به سن بلوغ با ولی او که پدر یا جد پدری اوست ، می باشد , پس از رسیدن به سن بلوغ که در دختران 9 سال تمام قمری و در پسران 15 سال تمام قمری است نیز، تصمیم گیری در امور مالی شخص تا قبل از رسیدن به سن رشد که 18 سال شمسی می باشد با ولی اوست .

چنانچه این اشخاص در زمان طفولیت یا پس از رسیدن به سن بلوغ و قبل از 18 سالگی ، ولی خاص خود (پدر یا جد پدری ) را از دست بدهند ، برای اداره امور مالی او و برخی از امور غیر مالی شخص نیاز به تعیین و نصب قیم می باشد, علاوه بر این در زمانی که شخص پس از رسیدن به سن بلوغ به هر علتی مشاعر خود را از دست بدهد و به عبارتی محجور شود. باز هم نیازمند وجود قیم برای اداره اموال او و برخی امور غیر مالی محجور می باشیم .

تعیین و نصب قیم

درخواست نصب قیم :

هریک از نزدیکان محجور اعم از ابوین او یا اشخاصی که با او زندگی میکنند. و حتی برخی از ارگان های دولتی که از وجود محجور مطلع می شوند. باید موارد درخواست نصب قیم را به اداره امور سرپرستی شهرستان محل اقامت محجور اطلاع دهند .

اشخاصی که میخواهند قیمومیت محجور را بعهده داشه باشند. می توانند با معرفی خود به دادگاه صالح ، تقاضای نصب قیم کنند . دادگاه صالح از میان اشخاص معرفی شده یک یا چند نفر را که شایسته باشد. به عنوان قیم انتخاب خواهد کرد .

جهت کسب اطلاع بیشتر تماس بگیرید . 09127246413

ابلاغ حکم قیمومیت به قیم :

پس از انتخاب قیم توسط دادگاه ، حکم قیمومت به قیم ابلاغ خواهد شد. تا وظایف خود را انجام دهد .لازم به ذکر است این ابلاغ تنها حکم عقلی بوده . چرا که قیم باید بداند رسماً نسبت به محجور مسئول است و باید وظایف خود را انجام دهد . قیم باید در ظرف سه روز پس از ابلاغ ، قبول سمت قیمومت را اعلام نماید. و عدم اعلام او در مهلت مقرر به منزله عدم قبولی او خواهد بود . حکم قیمومیت به دادستان نیز ابلاغ خواهد شد .

اخذ تامین از قیم :

پس از پذیرش قیمومت از جانب قیم ، در صورت وجود موجبات موجه با درخواست دادستان ، دادگاه از قیم تضمیناتی راجع به اداره اموال محجور می خواهد که میزان و نوع این تضمینات با دادگاه خواهد بود . لازم به ذکر است تا پیش از نصب قیم دادگاه تضمینی از قیم نخواهد خواست. و پس از تعیین و پذیرش قیمومت هم در صورت جهات موجه ، تضمین گرفته خواهد شد . حتی دادگاه می تواند علاوه بر نصب قیم ، یک یا چند نفر ناظر برای نظارت یا تصویب اعمال قیـم تعیین و حدود و اختیارات او را مشخص کند . برای کسب اطلاع از ویژگی های قیم اینجا کلیک کنید .

مشاوره با وکیل نصب قیم :

جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حسبی و پیگیری پرونده مربوط به تعیین و نصب قیم با ما تماس حاصل فرمایید .
تماس با ما :09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *