بررسی جرم محاربه و مجازات آن:

بررسی جرم محاربه و مجازات آن: محاربه یکی از جرایم حدی است که توسط شارع مقدس برای آن مجازات پیش بینی شده است. این جرم مبتنی از سوره مبارکه مائده می باشد که در آیات 33 و 34 سوره به آن اشاره شده است. مجازات این جرم به لحاظ حدی بودن آن قابل تغییر نبوده و تحت شرایطی می توان مورد عفو عمومی و بخشش قرار گیرد.

مفهوم محاربه :

در قانون مجازات اسلامی ایران جرم محاربه در ماده 279 آن قانون تعریف شده است. مـحاربه عبارت است از کشیدن سلاح به روی مردم به قصد جان و مال یا ناموس آنها به این شرط که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 279 قانون مجازات اسلامی در ادامه تعریف این جرم اشعار می دارد: چنانچه کسی با انگیزه شخصی به روی یک یا چند نفر اسلحه بکشد و عمل او فاقد جنب عمومی باشد، یا اینکه مرتکب به لحاظ ناتوانی موجب سلب امنیت نگردد، محارب نخواده بود.

نکات کلیدی جرم محاربه از نظر وکیل کیفری:

  • اولین نکته ای که در این عنوان مجرمانه باید از نظر مقام رسیدگی کننده مورد بررسی قرار گیرد، رفتار فیزیکی مرتکب خواهد بود. که بصورت فعل مثبت بوده و با کشیدن سلاح اعم از سلاح سرد یا گرم ، بروی مردم جهت ایجاد ناامنی خواهد بود.
  • کشیدن سلاح با انگیزه شخصی بروی دیگران را نمیتوان محـاربه دانست و مرتکب را با این عنوان مجرمانه تحت تعقیب و مجازات قرار داد.
  • همانظور که ماده 279 قانون مجازات اسلامی بیان می نماید، کشیدن سلاح باید با هدف و قصد ایجاد ناامنی صورت گیرد.
  • متعاقب کشیدن سلاح به روی مرتکب ، باید ناامنی در عموم و اشخاص موجود در محیط ایجاد گردد. بنابراین کشیدن سلاح بر روی عموم بدون ایجاد ناامنی یا ناتوانی مرتکب در اثر استفاده از اسلحه و متعاقباً عدم ایجاد رعب و وحشت ، موجب خروج رفتار مرتکب از این عنوان مجرمانه خواهد بود.
  • عنصر روانی جرم محاربه که مانند دیگر جرایم از ارکان اصلی تحقق جرم است. ، در این جرم هدف و انگیزه مرتکب جهت ایجاد رعب و وحشت در عموم نه شخص یا فرد خاصی می باشد. یا اینکه مرتکب به قصد جان و مال یا ناموس مردم اقدام به کشیدن اسلحه کند و در نتیجه فعل او ، میان اشخاص رعب و وحشت ایجاد کند. با این تفاسیر اگر انگیزه فرد شخصی باشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد، نمی توان رفتار مجرمانه او را محاربه دانست. هر چند فعل او با عنوان دیگری قابل تعقیب و مجازات باشد.

مصادیق جرم محـاربه:

در قوانین جمهوری اسلامی مصادیقی از این جرم بیان شده است . مانند راهزنان و قاچاقچیان و سارقانی که با کشیدن اسلحه موجب سلب امنیت می شوند.

مجازات جرم محاربه:

مـحاربه یکی از جرایم حدی است که برای آن چهار مجازات در نظر گرفته شده است و نمی توان خارج از این چهار نوع ، مجازات دیگری برای مرتکب تعیین نمود.
البته اینکه کدام مجازات برای مرتکب در نظر گرفته شود، با توجه به میزان عمل مرتکب و اثرات ایجاد شده از فعل او، به اختیار قاضی رسیدگی کننده بوده . قاضی می تواند یکی از چهار مجازات را برای مرتکب در نظر گیرد. این چهار نوع مجازات عبارت است از:

  1. اعدام.
  2. صلب یا همان به صلیب کشیدن مجرم.
  3. قطع دست راست و پای چپ مجرم.
  4. نفی بلد ، به این معنا که مجرم باید بدون داشتن مراوده و رفت و آمد به شهری دیگر تبعید گردد. ناگفته نماند، مدت نفی بلد نمی تواند از یک سال کمتر باشد. و تا زمانی که مجرم توبه نکند این مدت ادامه می یابد. جهت اخذ مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید. تماس با ما : 09127246413

توبه مرتکب و تاثیر آن در میزان مجازات او:

همانگونه که بیان شد ، محاربه یکی از جرایم حدی است . لذا بجهت اینکه میزان مجازات به وسیله شارع تعیین شده است، تغییر آن امکانپذیر نیست. اما توبه مرتکب قبل از دستگیری و تسلط به او، موجب سقوط مجازات خواهد شد.
تماس با ما جهت اخد مشاوره و دریافت نوبت ملاقات حضوری: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *