الزام موجر به تحویل ملک به مستاجر چگونه است

الزام موجر به تحویل ملک به مستاجر چگونه است ؟ : چنانچه میان موجر و مستاجر قرارداد اجاره ملکی منعقد شده باشد. و تاریخ تحویل ملک در آن درج نشده باشد. از نظر قانون ، زمان تحویل ملک زمان انعقاد عقد اجاره می باشد. در غیر اینصورت زمان تحویل ملک به مستاجر ، تاریخی است که در قرارداد اجاره مقرر شده است. اگر موجر در زمان مقرر ملک اجاره ای را به مستاجر تحویل ندهد . مستاجر می تواند الزام موجر به تحویل ملک را تقاضا کند.

نحوه طرح دعوی الزام موجر به تحویل ملک  ، توسط وکیل ملکی

مستاجر یا قائم مقام او ( وراث مستاجر) می تواند در صورت امتناع موجر از تحویل ملک به ایشان اقدام به طرح دعوی حقوقی نماید. مطابق با قوانین آیین دادرسی در امور مدنی. دعاوی مرتبط با ملک در دادگاه عمومی حقوقی شهرستانی رسیدگی می شود که ملک در آن شهرستان مستقر است. دادگاه پس از رسیدگی به دعوی با تشخیص محق بودن مستاجر ، اقدام به صدور رای به نفع او خواهد کرد.

الزام موجر به تحویل ملک

نحوه اجرای رای الزام موجر به تحویل ملک :

وکیل الزام به تحویل ملک : بعد از قطعی شدن رای دادگاه و با تقاضای صدور اجراییه از جانب مستاجر، اجراییه صادر خواهد شد. اگر در مهلت تعیین شده موجر، مورد اجاره را تحویل مستاجر ندهد ، ملک توسط دادگاه به مستاجر تحویل داده می شود.

نحوه گرفتن حکم تخلیه

سوال : اگرتحویل ملک توسط موجر امکانپذیر نباشد ، راهکار قانونی چیست ؟

در صورتی که امکان تحویل ملک به مستاجر وجود نداشته باشد. و یا ملک توسط شخص دیگری تصرف شده باشد. مستاجر اختیار فسخ قرارداد اجاره را خواهد داشت. در چنین شرایطی با احراز عدم امکان تحویل ملک به مستاجر ، بهتر است ایشان اظهارنامه ای جهت اعلام فسخ قرارداد اجاره برای موجر ارسال کند .

چنانچه مستاجر قصد فسخ ملک را نداشته باشد. می تواند با مشاوره یک وکیل پایه یک دادگستری ، اجرت المثل  منفعت غصب شده توسط مالک را مطالبه کند .

مشاوره حقوقی با وکیلانه

در برخی مواقع برای تاخیر یا عدم  تحویل ملک به مستاجر در زمان مقرر شده، خسارت قراردادی تعیین می شود. در این شرایط باید دادخواستی با عنوان مطالبه خسارت قراردادی مطرح نمایید .

برای اطلاع از نحوه طرح اینگونه دعاوی، همین حالا تماس حاصل فرمایید .
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *