الزام سازنده ملک به ساخت بنا توسط وکیل

الزام سازنده ملک به ساخت بنا توسط وکیل : در بسیاری از موارد مالک ملکی با انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت با سازنده ای تصمیم به ساخت یک مجتمع مسکونی یا تجاری میگیرد . و ضمن این قرارداد تعهداتی برای طرفین ایجاد می شود . یکی از مهم ترین و اصلی ترین تعهدات سازنده ، ساخت ساختمان و تکمیل آن مطابق با شرایط موجود در قرارداد است .

گاهی اوقات بجهاتی سازنده از شروع به ساخت بنا خودداری میکند. و یا در اواسط کار ، عملیات ساخت و تکمیل بنا بجهاتی از جانب سازنده متوقف می شود .

در این شرایط بهترین راهکار چیست ؟ ما در این مقاله مختصراً راهکار قانونی را توضیح می دهیم. اما از آنجایی که توضیحات بصورت کلی بوده و قطعاً توافقات بین طرفین در هر قرارداد متفاوت است. بهتر است از مشاوره تخصصی یک وکیل ملکی بهره مند شوید .

الزام سازنده ملک به ساخت بنا

مبنای حقوقی الزام سازنده به ساخت بنا :

همانگونه که در فوق توضیح داده شد ، چنانچه علیرغم تعهدات موجود در قرارداد مشارکت در ساخت ، سازنده از ساخت بنا یا تکمیل آن خودداری کند. راهکار قانونی شما الزام سازنده به ایفای تعهد مندرج در قرارداد که همان ساخت و تکمیل بنا می باشد ، خواهد بود .

نحوه رسیدگی به دعوی الزام سازنده به ایفای تعهد مبنی بر ساخت بنا :

پس از ثبت دادخواست توسط وکیل ملکی یا از طریق دفتر خدمات قضایی ، دادخواست شما به یکی از مراجع قضایی عمومی حقوقی شهرستان محل ملک موضوع دعوی ارسال می شود . پس از تعیین وقت جهت رسیدگی و ابلاغ آن به هر دو طرف دعوی ، دادگاه شروع به رسیدگی میکند .

در جلسه رسیدگی هر یک از از طرفین دعوی ، دفاعیات و مدارک خود را ارائه می دهد و دادگاه بر اساس مدارک و مستندات موجود ، رای صادر می کند . چنانچه دلایل خواهان دعوی کافی باشد. دادگاه اقدام به صدور حکم مبنی بر محکومیت سازنده به ساخت بنا یا تکمیل آن می نماید .

در بسیاری از موارد خواهان دعوی شخصی است که ملک را پیش خریداری کرده است و سازنده در موعد مقرر مطابق قرارداد ملک را تکمیل ننموده . در این صورت راهکار قانونی چیست ؟

راه حل قانونی این سوال بسته به اینکه قرارداد پیش فروش ملک به صورت عادی تنظیم شده یا در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد ، متفاوت خواهد بود . جهت دریافت پاسخ دقیق این سوال تماس بگیرید . تلفن تماس : 09127246413

اجرای رای الزام سازنده ملک به ساخت بنا یا تکمیل آن چگونه است ؟

بعد از اینکه رای صادره قطعی شد. با صدور اجراییه ، سازنده ملزم به ساخت یا تکمیل بنا می شود . در صورت استنکاف سازنده از اجرای رای ، خواهان دعوا ( محکوم له ) می تواند با هزینه خود ، اقدام به تکمیل بنا نماید و هزینه آن را از سازنده مطالبه کند . در صورتی که سازنده اصلاً شروع به ساخت ملک ننموده باشد و الزام ایشان نیز امکانپذیر نباشد. خواهان دعوی ، میتواند قرارداد مشارکت در ساخت را فسخ نماید .

مشاوره با وکیلانه :

گاهی اوقات قرارداد مشارکت در ساختِ منعقد شده بین مالک یا پیش خریدار و سازنده ، دارای شرایط و تضمیناتی است که در صورت عدم انجام تعهد از جانب هر یک از طرفین ، وجه التزام یا خسارت قراردادی یا حقوق خاصی برای طرف مقابل پیش بینی شده است. که ممکن است نیاز به طرح خواسته هایی دیگر در کنار خواسته اصلی باشد . لذا پیشنهاد می شود قبل از طرح دعوی از تجربیات یک وکیل پایه یک دادگستری بهرمند شوید تا بهترین راه حل را پیش روی شما قراردهند .

تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *