اقدامات پس از وقوع ضرب و جرح:

اقدامات پس از وقوع ضرب و جرح: چنانچه شخصی مورد ضرب و جرح عمدی قرار گیرد، در صورتی که بخواهد شکایت کند، می بایست اقداماتی را انجام دهد. مهم ترین عامل برای محکومیت ضارب، اثبات ضرب و جرح می باشد.

اقدامات پس از وقوع ضرب و جرح:

  • در اولین مرحله می بایست با پلیس 110 تماس گرفته شود. تا ماموران انتظامی در محل وقوع جرم حاضر شده و آثار و علائم موجود را کشف و ضبط نمایند. و آنچه حادث شده است را صورت جلسه نموده و اسامی شهود و حاضرین را در صورتجلسه درج نمایند.در صورتی که نکته حائز اهمیتی در صورت جلسه درج نشده باشد، از مامورین تقاضا نمایید که آن را در گزارش خود درج کند.
  • در مرحله بعد، در صورتی که مجروح به بیمارستان منتقل شود، معمولاً در بیمارستان ها واحد های کمک یار یا پزشکی قانونی مستقر می باشد. که با مراجعه به آن قسمت، مدارک و معاینات لازم جهت ارجاع به پزشکی قانونی در اختیار شما قرار می گیرد. و پس از مرخص شدن از بیمارستان با ثبت شکواییه و ارجاع به دادسرای محل وقوع جرم، نامه پزشکی قانونی در اختیار مجروح قرار خواهد گرفت. و پس از مراجعه به پزشکی قانونی، میزان جراحت مشخص شده و به دادسرا اعلام می گردد.

ضرب و جرح

چند نکته مهم در مورد ضرب و جرح:

  • اگر جراحت به اندازه ای نیست که نیاز به بیمارستان باشد، با حفظ علائم، شکواییه را ثبت نمایید. و با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم، نامه پزشکی قانونی را دریافت نمایید. توصیه می شود در این مواقع، قبل از هر گونه اقدامی ، از یک وکیل متخصص در امور کیفری، مشاوره بگیرید.
  • در صورتی که پزشکی قانونی در دسترس شما نباشد. یا امکان مراجعه به پزشکی قانونی برای بزه دیده وجود نداشته باشد. یا با وجود ایام تعطیلات متوالی ، امکان مراجعه به پزشکی قانونی، با تاخیر مواجهه شود، حتماً از جراحت حادث شده، عکس برداری نمایید .
  • بعد از مراجعه به پزشکی قانونی، در صورتی که وقوع بزه توسط ضارب، محرز گردد، با صدور قرار جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه کیفری ارجاع می شود. و دادگاه با توجه به مدارک موجود، صدور حکم محکومیت به دیه و تعزیر مقرر در قانون را صادر می نماید.

مشاوره کیفری با وکیلانه:

جهت دریافت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، با ما تماس حاصل فرمایید .
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *