اقدامات حقوقی استرداد لاشه چک (0 تا 100 استرداد لاشه چک )

اقدامات حقوقی استرداد لاشه چک (0 تا 100 استرداد لاشه چک ) : اقدامات حقوقی استرداد لاشه چک (وکیل استرداد لاشه چک ) : شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از پرداخت وجه چک به دارنده آن ، دارنده چک از پس دادن چک یا سفته خوداری می نماید . یا اینکه معامله پایه ای که چک بر مبنای آن صادر شده بود. بی اعتبار میگردد و طرف مقابل از استرداد  چک یا سفته خودداری می نماید . در این مقاله اقدامات حقوقی استرداد لاشه چک و سفته ، شرح داده می شود .

استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک به چه معناست ؟

استرداد لاشه چک به معنای پس گرفتن چک است . به عبارت بهتر استرداد لاشه چک یا سفته یعنی پس گرفتن و مطالبه چک یا سفته ای که به دلایلی، دیگر قابل اعتبار نبوده و چک یا سفته صادر شده ، بدون دلیل نزد دارنده قبلی می باشد .

مثلاً وجه چک یا سفته به صورت نقدی به دارنده پرداخت شده باشد . یا اینکه معامله ای که بجهت آن ، چک یا سفته صادر شده است ، باطل یا فسخ یا به نحوی بی اعتبار شود و چک صادر شده بدون دلیل در نزد دارنده آن باشد .

یا اینکه چک یا سفته جهت حسن انجام تعهد و یا امانت صادر شده باشد و در حال حاضر بدون دلیل ، چک در نزد دارنده باشد .

اقدامات حقوقی استرداد لاشه چک به چه صورت است ؟

با توجه به اینکه عموم افراد از طرح دعوایی با عنوان استرداد لاشه چک ، مطلع نیستند و یا نحوه رسیدگی و طرح اینگونه دعاوی را نمی دانند ، پیشنهاد می شود ، از تخصص و تجربیات یک وکیل متخصص در امور حقوقی بهره مند شوید .

نحوه طرح دعوای استرداد لاشه چک :

معمولاً شخصی که چک را صادر می نماید یا ظهرنویس چک می باشد ، باید برای پس گرفتن لاشه چک یا سفته خود ، ابتدا اظهارنامه ای برای طرف مقابل ارسال نماید. و در صورت امتناع طرف مقابل باید دادخواست مطرح نماید . این دادخواست که از دعاوی مالی به شمار میرود ، در دادگاه شهرستان محل سکونت طرف مقابل و به طرفیت آن شخص ، تسلیم می شود .

پس از ارسال پرونده به دادگاه عمومی حقوقی و تعیین وقت رسیدگی توسط شعبه رسیدگی کننده ، دادگاه وارد به رسیدگی می شود و چنانچه ثابت شود موضوعی که بجهت آن چک یا سفته صادر شده است ، از بین رفته باشد . و چک و سفته بدون دلیل موجه در نزد خوانده دعوا می باشد ، حکم به استرداد لاشه چک صادر می شود .

دادگاه رسیدگی کننده به دادخواست استرداد لاشه چک

دادگاه رسیدگی کننده به دعوای استرداد لاشه چک ، دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف ، شهرستان محل سکونت خوانده می باشد . (اینکه مرجع رسیدگی کننده دادگاه است یا شورای حل اختلاف بستگی به مبلغ چک یا سفته دارد ) .

اجرای حکم دادگاه :

پس از رسیدگی دادگاه و صدور حکم مبنی بر استرداد لاشه چک ، و قطعیت یافتن رای ، چنانچه در مرحله اجرای حکم ، لاشه چک یا سفته به خواهان ، مسترد نگردد . خواهان می تواند به میزان مبلغ چک ، از اموال محکوم علیه (خوانده ) توقیف نماید .

مشاوره با وکیلانه

اگر چه در این مقاله سعی شد مختصراً نکاتی در مورد اقدامات حقوقی استرداد لاشه چک ، بیان شود. اما از انجایی که هر دادخواست دارای شرایط شکلی ویژه خود می باشد . و همچنین ممکن است در جلسه رسیدگی دفاعیاتی از جانب خوانده ، مطرح شود که شما از پاسخ دادن به آن ناتوان باشید. پیشنهاد می شود از تخصص وکیل پایه یک دادگستری در امور حقوقی ، بهره مند شوید .

تلفن تماس جهت اخذ مشاوره : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *