افراز املاک مشاعی توسط دادگاه + پیگیری 100 درصد پرونده توسط وکیل

افراز املاک مشاعی توسط دادگاه : افراز به معنی تقسیم کردن ملک مشاعی بین شرکا و جدا کردن سهم هر شریک از شرکای دیگر می باشد .چنانچه یکی از شرکا قصد افراز ملک مشاعی را داشته باشد ، در صورتی که جریان ثبتی ملک تمام شده باشد ، ابتدا باید درخواست افراز به اداره ثبتی که ملک در حوزه آن وجود دارد داده شود .( نحوه افراز ملک مشاعی توسط اداره ثبت ) .

افراز املاک مشاعی توسط دادگاه

افراز املاک مشاعی توسط دادگاه :

چنانچه جریان ثبتی ملک مشاعی تمام نشده باشد ، دادخواست افراز ملک به دادگاه ارائه می شود .

نحوه رسیدگی به دادخواست افراز املاک مشاعی

پس از ثبت دادخواست و ارجاع پرونده به شعبه ، در صورت تکمیل بودن پرونده دادگاه دستور تعیین وقت رسیدگی را صادر خواهد نمود . و تا جلسه رسیدگی ، استعلام مربوط به سابقه ثبتی ملک و میزان سهم هر شریک را اخذ می نماید . بعد از دریافت نتیجه استعلام و برگزاری جلسه دادگاه ، موضوع به کارشناس تعیین شده توسط دادگاه ارجاع خواهد شد . کارشناس مربوطه نظر خود را در مورد قابل افراز بودن یا نبودن ملک و در صورت قابل افراز بودن ملک ، نظر خود را در مورد میزان سهم هر شریک و نحوه ی تقسیم بیان خواهد نمود . لازم به ذکر است که کارشناس رسمی در هنگام تهیه گزارش از نماینده ثبت و نقشه بردار اداره ثبت نیز استفاده خواهد نمود ؛ تا در زمان اجرای حکم افراز ، بین حکم صادر شده توسط دادگاه و نقشه های ثبتی تداخل و تعارضی ایجاد نشود .

حکم دادگاه در مورد افراز املاک مشاعی

چنانچه نظر کارشناس ، مبنی بر غیر قابل افراز بودن ملک باشد ، داگاه حکم بر غیر قابل افراز بودن ملک صادر خواهد نمود . در صورتی که کارشناس عقیده بر قابل افراز بودن ملک مشاعی داشته باشد و در مهلت مقرر شرکا به نظر کارشناس اعتراض نکنند ، داگاه بر مبنای نظر کارشناس ، میزان سهام شرکا و نحوه تقسیم کردن ملک مشاعی ، حکم به افراز ملک مشاعی صادر خواهد کرد .

طرفین دعوی در دادخواست افراز املاک مشاعی :

در دادخواست افراز ، هر یک از شرکا که متقاضی افراز ملک باشد به عنوان خواهان دعوی قرار می گیرد . شریک یا شرکای دیگر ، طرف مقابل یا خوانده دعوی قرار خواهند گرفت .  دادخواست باید در دادگاهی که ملک مشاعی در حوزه آن قرار دارد ، مطرح شود .

نحوه اجرای حکم

پس از اینکه دادگاه حکم به قابل افراز بودن ملک صادر و میزان قدرالسهم هر شریک را مشخص نمود . ، متقاضی افراز حکم صادر شده توسط دادگاه را به اداره ثبت ارائه میدهد . تا پس از انجام تشریفات لازم ، متصدی دفتر ثبت ، حدود و مشخصات هر قطعه یا قطعات افرازی را در دفتر ثبت نموده و پس از باطل کردن سند مالکیت مشاعی اولیه ، سند جدید صادر خواهد نمود .

مشاوره با وکیلانه

جهت استفاده از خدمات حقوقی وکیلانه و اخذ مشاوره حقوقی با ما تماس حاصل فرمایید . تلفن تماس : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *