ابطال اجراییه ثبتی توسط وکیل:

ابطال اجراییه ثبتی توسط وکیل: قانونگذار برای اسناد لازم الاجرا و اسناد رسمی تعهد آور، این قابلیت را پیش بینی کرده است که بتوان از طریق اداره اجرای ثبت، آنها را وصول نمود. چک- قراردادهای تسهیلات بانکی- سند ازدواج از مهم ترین و رایج ترین اسناد لازم الاجرا محسوب می شوند. اسناد رسمی تعهد آور مانند: سند رهنی- سند رسمی تعهد به پرداخت وجه نیز از جمله اسنادی هستند. که دارنده آن میتواند مستقیماً و بدون مراجعه به دادگاه، از طریق اداره اجرای ثبت، طلب خود را وصول نماید.

چگونه می توان اجراییه ای را که توسط اداره ثبت صادر شده است ، باطل کرد؟.

در بسیاری از موارد پیش آمده که شخصی ملکی را به موجب سند عادی خریداری کرده. و پیش از انتقال سند ملک بصورت رسمی، ملک خریداری شده توسط شخص ثالثی و از طریق اداره اجرای ثبت، توقیف شده است. در این موارد خریدار می تواند با کمک یک وکیل ملکی، دادخواست ابطال عملیات اجرایی را مطرح کند.

ابطال اجراییه ثبتی

نحوه طرح دعوی ابطال اجراییه ثبتی:

هر شخصی که سندی لازم الاجرا یا سند رسمی تعهد آوری در اختیار خود داشته باشد، فرض بر این است که طلبکار است. و طرف مقابل به او مدیون می باشد. و متعهد یا مدیون به دارنده سند این اجازه را داده است که بدون مراجعه به دادگاه و از طریق اداره اجرای ثبت، طلب خود را وصول کند.

اما در برخی اوقات دستور اجرای سند، مخالف با مفاد سند بوده یا اینکه مخالف با قوانین صادر شده است. در اینگونه موارد می توان به عملیات اجرایی اعتراض نمود. چنانچه دستور اجرا مخالف با مفاد سند یا قانون باشد. یا اینکه مستندات شخص معترض، سند رسمی یا حکم دادگاه باشد، این اعتراض به اداره اجرای ثبت ارسال می شود. و آن مرجع صالح به رسیدگی خواهد بود.
اما گاهی عملیات اجرایی خاتمه یافته و یا اینکه مستندات شخص معترض، اسناد عادی است. در اینگونه موارد مرجع صالح رسیدگی به اعتراض و دادخواست شما، دادگاه خواهد بود.

خواهان دعوی ابطال اجراییه ثبتی چه کسی است؟.

هر شخصی که دستور اجرای صادر شده را مخالف با مفاد سند رسمی یا مخالف با قانون بداند، می تواند به عنوان خواهان، اعتراض خود را نسبت به دستور اجرای صادر شده، ثبت کند. این دعوی به طرفیت شخصی که اجراییه را صادر نموده است، صادر خواهد شد.

چنانچه عملیات اجرایی در حال اجرا باشد و هنوز خاتمه نیافته باشد، خواهان می تواند ضمن ثبت دادخواست خود، توقیف عملیات اجرایی را نیز بخواهد. در این صورت دادگاه، چنانچه دلایل خواهان را قوی تشخیص دهد، توقیف عملیات اجرایی را صادر خواهد کرد.

مشاوره حقوقی با وکیلانه:

هر چند در این مقاله به صورت مختصر راهکار ابطال عملیات اجرایی ثبتی توضیح داده شد؛ اما از آنجایی که درهر دعوایی باید شرایط شکلی ویژه آن دادخواست رعایت شود. و بجهت اینکه اشخاص عادی از این شرایط و نحوه صحیح طرح دعاوی مطلع نیستند. ، بهتر است از ابتدا از تجربیات یک وکیل پایه یک دادگستری، متخصص در امور ملکی بهره مند شوید. جهت اخذ مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
تماس با ما: 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *