آیا مزاحمت تلفنی جرم است ؟

آیا مزاحمت تلفنی جرم است ؟ شاید برای شما پیش آمده باشد که شخصی از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک ، آرامش شما را مخدوش کرده باشد. و در جهت پیگیری و تنبیه مزاحم ، برایتان سوال شود می توان مرتکب را از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قرارداد یا خیر؟!

جهت پاسخ به این پرسش باید عنوان نمود. قانونگذار در قانون مجازات اسلامی هرگونه مزاحمت از طریق دستگاه های مخابراتی را جرم تلقی نموده و برای آن دو نوع مجازات تعیین کرده است.

مزاحمت تلفنی

مجازات مزاحمت تلفنی :

براساس ماده 641 قانون مـجازات اسلامی ، چنانچه شخصی مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شود و این موضوع در دادگاه محرز شود ، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم می شود . نکته ای که در تحقق جرم مزاحمت تلفنی حائز اهمیت است ، صرف ایجاد مزاحمت می باشد و الزاماً نیاز نیست که مرتکب از طریق دستگاه های تلفنی اقدام به توهین یا فحاشی نماید. تا بتوان او را از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قرارداد .

دومین مجازاتی که برای مزاحم تلفنی در نظر گرفته شده است از طریق اعمال محدودیت برای مرتکب توسط مخابرات می باشد. به موجب ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابراتی ، چنانچه شخصی وسیله مخابراتی خود را برای مزاحمت دیگری به کار ببرد. پس از کشف در بار اول، سه ماه ارتباط مخابراتی ایشان بوسیله اخطار کتبی قطع می گردد و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه می باشد . پس از کشف مزاحمت در مرتبه دوم ، ارتباط تلفنی با اخطار کتبی ، سه ماه قطع خواهد شد و برقراری ارتباط مجدد نیاز به پرداخت هزینه های مربوطـه خواهد بود. انجام این عمل در بار سوم موجب قطعی دائم ارتباط تلفنی خواهد بود.

احراز این جرم در دادگاه چگونه است ؟!

برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر ارائه دلایل عمومی در همه جرایم مانند. اقرار – شهادت – سوگند ، می توان پیامک های ارسال شده از جانب مزاحم یا صدای ضبط شده از ایشان را ارائه نمود . هر چند که صدای ضبط شده نمی تواند جزء دلایل اثبات جرم محسوب شود. اما گاهی صدای ضبط شده موجب علم قاضی که از سایر دلایل بالاتر است ، می شود. و همین موضوع می تواند منجر به محکومیت مرتکب گردد.

مشاوره با وکیلانه :

جهت اخذ مشاوره از نحوه طرح شکایت و پیگیری پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.
تماس با ما : 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *