اعتراض اشخاص ثالث نسبت به اجراییه اسناد رسمی لازم الاجرا

وکیل متخصص اعتراض اشخاص ثالث نسبت به اجراییه اسناد رسمی لازم الاجرا : اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که نسبت به اموالتان اجراییه صادر شده ، پیشنهاد می شود مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره و تصمیم به اخذ وکیل متخصص در موضوعات ثبتی ، با شماره تماس 09127246413 تماس حاصل فرمایید .

تعریف اجرا :

اجرا در معنای قضایی عبارت است از اعمال قدرت عمومی برای تحمیل مفاد حکم مراجع قضایی به محکوم علیه یا اجبار اشخاص به انجام تعهدات و الزاماتی که با تمایل خود یا به امر قانون عهده دار گردیده است .
به طور کلی اجرای حق از دو طریق صورت میگیرد :

  1. اجرای احکام دادگاه ها اعم از اجرای احکام حقوقی واجرای احکام کیفری
  2. اجرای اسناد رسمی

در این مقاله به اعتراض اشخاص ثالث نسبت به اجرای اسناد رسمی که از مراجع ثبتی صورت میگیرد ، پرداخته و اعتراض اشخاص ثالث نسبت به اجراییات صادره از دادگاه را در مقاله ای دیگر به صورت مفصل توضیح داده ایم .

اعتراض اشخاص ثالث

نسبت به چه نوع اسنادی میتوان درخواست صدور اجراییه نمود ؟

مطابق با ماده 92 قانون ثبت که اشعار میدارد : (( مدلول کلیه اسناد رسمی راجع به دیون و سایر اموال منقول بدون احتیاج حکمی از محاکم عدلیه لازم الاجرا است مگر در مورد تسلیم عین منقولی که شخص ثالث متصرف و مدعی مالکیت آن باشد )) ؛ البته علاوه بر اسناد رسمی برخی از اسناد عادی نیز به موجب قانون در حکم سند لازم الاجرا بوده و ذینفع اینگونه اسناد نیز میتواند بدون مراجعه به دادگاه ، از طریق صدور اجراییه ، وجه آن را مطالبه کند . مانند چک و اظهارنامه ای که مطابق ماده 10 قانون تملک آپارتمان ها از طرف مدیر ساختمان برای بدهکار مجتمع مسکونی ارسال می شود .

اعتراض به اجراییه سند رسمی

اعتراض به عملیات اجرایی موضوع مفاد اسناد لازم الاجرا به دو صورت انجام می شود .

  1. اعتراض به دستور اجرا
  2. اعتراض به اقدامات اجرا و عملیات مامورین اجرا

اعتراض به دستور اجرا

هر بدهکار و یا متعهدی که به طرفیت او اجراییه صادر شده و بدین طریق اموال او توقیف و بازداشت گردیده ، چنانچه نسبت به دستور اجرای سند ، شکایتی داشته باشد، باید دادخواست خود را به طرفیت شخص ذینفع و در دادگاه محلی که در حوزه آن دادگاه دستور اجرای سند داده شده است ، مطرح کند .

اعتراض به دستور اجرا زمانی موضوعیت پیدا می کند که:

  • الف – شخص ، اجراییه صادر شده علیه خود را مخالف با قانون بداند .
  • ب – مدعی باشد که اجراییه صادر شده مخالف با مندرجات و مفاد سند بوده است.
  • ج – مدعی باشد که وجه سند را قبلاً پرداخت نموده است .
  • د – مدعی مجعول بودن سندی که نسبت به آن اجراییه صادر شده است ، باشد .
  • چ – مدعی باشد که در ضمن سند شرطی مندرج شده و ذینفع سند به آن شرط عمل ننموده است .

در تکمیل مطلب فوق باید اذعان نمود که اعتراض به دستور اجرا فقط از اشخاصی پذیرفته می شود که علیه آنها اجراییه صادر شده است . به عبارت بهتر هر بدهکار یا متعهدی که به طرفیت او اجراییه صادر شده است ، در صورت وجود یکی از موارد فوق ، می تواند اقامه دعوی کند . بنابراین اشخاص ثالث نمیتوانند از طریق فوق ، اعتراض خود را مطرح نمایند بلکه آنها به طریقی که در ذیل توضیح داده شده می توانند به دستور اجرای اسناد لازم الاجرا اعتراض نمایند .

شکایت از اقدامات اجرا و عملیات مامورین اجرا :

با توجه به ماده 169 آیین نامه مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا ، پس از اینکه نسبت به سندی اجراییه صادر شد ، عملیات اجرایی پس از صدور دستور اجرا ، شروع می شود و هر شخصی اعم از متعهد سند یا شخص ثالثی که از عملیات اجرایی شکایت داشته باشد ، می تواند شکایت خود را با ذکر دلیل به رئیس اداره ثبت ، تسلیم نماید .

به طور مثال : شما اتومبیلی را قبلاً از شخصی خریداری نموده اید و پس از معامله شما و فروشنده و قبل از انتقال سند رسمی ، یکی از طلبکاران فروشنده نسبت به چکی که از جانب فروشنده صادر شده ، تقاضای صدور اجراییه نموده و پس از استعلام اداره ثبت ، اتومبیل شما توسط طلبکار توقیف می شود .

در این صورت شما باید کلیه مدارک و اسناد مربوط به مالکیت خود را همراه با شکواییه به رئیس ثبت ، تسلیم نمایید . اینکه آیا رئیس ثبت اعتراض شما را میپذیرد یا خیر ، بستگی به مدارک و مستندات شما و همچنین نحوه استدلال و دفاع شما دارد و پیشنهاد ما این است که حتماً قبل از شروع ، با یک وکیل متخصص در امور ثبتی مشورت نموده و در صورت لزوم به ایشان وکالت دهید . اما به هر حال پس از تسلیم مدارک و اعتراض ، رئیس اداره ثبت نطر خود را به طرفین ابلاغ می نماید .

اعتراض به تصمیم رئیس ثبت

پس از تسلیم مدارک اعتراض به رئیس ثبت ، ایشان مکلف است که فوراً رسیدگی کند و تصمیم ایشان به طرفین ابلاغ خواهد شد . چنانچه اشخاص دی نفع نسبت به تصمیم رئیس ثبت اعتراضی داشته باشند ، می توانند ظرف ده از تاریخ ابلاغ ، شکایت خود را به ثبت محل یا هیئت نظارت صلاحیتدار تسلیم نمایند

اعتراض اشخاص ثالث از طریق طرح دعوی در دادگاه

گاهی ممکن است نسبت به اموال شخص ثالثی که متعهد و بدهکار نبوده ، اجراییه صادر شده باشد و اعتراض ایشان از طریق رئیس اداره ثبت بی فایده باشد چرا که اثبات مالکیت ایشان برای ریئس ثبت نیاز به طرح دعوایی در دادگاه داشته باشد ؛ لذا شخص دی نفع می بایست با طرح عنوان مناسب خواسته در دادگاه صالح اقامه دعوی نماید . در این صورت با توجه به اینکه اجراییه از طریق اداره ثبت و مرجع غیر قضایی صادر گردیده ، عملیات اجرایی متوقف نخواهد شد مگر اینکه شخص ذی نفع در ضمن دادخواست خود ، دستور توقف عملیات اجرایی را از دادگاه صالح تقاضا کرده باشد و پس از پرداخت خسارت احتمالی ، دادگاه دستورموقتی مبنی بر توقت عملیات اجرایی صادر نموده باشد .

اعتراض به عملیات اجرایی توسط بدهکار یا متعهد سند لازم الاجرا :

اگر نسبت به صدور اجراییه سند اعتراضی مبنی بر اینکه عملیات اجرایی به درستی صورت نگرفته ( برای مثال : بدون اینکه ابلاغیه ای برای شما صادر و ارسال شده باشد ، عملیات اجرایی سند لازم الاجرا شروع شده باشد و اموال شما توقیف شده باشد و یا اینکه مدعی باشید مال توقیف شده از مستثنیات دین می باشد ، شما باید شکایت خود را همراه با مدارک به رئیس ثبت محل تسلیم نمایید و ایشان در این خصوص تصمیم گیری می نماید .

مشاوره حقوقی اعتراض نسبت به اجراییه اسناد رسمی

اگر چه در مقاله فوق سعی بر این شد که به صورت مختصر موارد اعتراض به اجراییه صادر شده از ادارات ثبت را توضیح و مراجع صالح جهت اعتراض را معرفی نمود ؛ لیکن باید توجه داشت که دعاوی ثبتی به حدی پیچیده بوده که کوچکترین سهل انگاری از طرف شما میتواند حقوقتان را از بین ببرد ؛ لذا پیشنهاد میشود در طرح دعوی و عنوان شکایت خود دقت نظر کافی را داشته باشید و از مشاوره حقوقی یک وکیل متخصص در امور مربوط به دعاوی ثبتی و ملکی بهرمند شوید .

جهت اخد مشاوره از وکیل ساناز کریمی با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید . 09127246413

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *