وکیل دعاوی کیفری ، متخصص و با تجربه در غرب تهران – وکیلانه

دعاوی کیفری چیست ؟

به طور کلی دعاوی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می شوند . دعاوی کیفری به آن دسته از دعاوی گفته می شود که وقوع جرم توسط شاکی یا دادستان ، به مراجع قضایی اعلام می شود. به عبارت بهتر دعاوی کیفری در رابطه با جرایم و مجازات آنها می باشد. و در صورت اثبات آن ، برای مجرم ، مجازات در نظر گرفته می شود . چنانچه دعوایی در دسته کیفری نباشد. جزء دعاوی حقوقی محسوب می شود .

وکیل دعاوی کیفری :

با توجه به تشریفات رسیدگی در دادگاه های کیفری به خصوص دادگاه کیفری یک – انقلاب و جرایم اقتصادی که ویژه رسیدگی به جرایمی با مجازاتهای سنگین می باشد. بدون شک تبحر و تجربه یک وکیل کیفری ، نقش بسزایی در دفاع از حقوق موکل خواهد داشت .

وکیل کیفری متخصص

وکیل کیفری خوب چه کسی است ؟

همانطور که در هر حرفه و شغلی ، ابزار کار آن حرفه و شغل مشخص است ، ابزار کار در حرفه وکالت نیز قلم و کلام وکیل است و او این ابزار را با گفتار و نوشتار به کار میگیرد . مسلماً این ابزار زمانی به نحو احسن مورد استفاده قرار میگیرد که وکیل از دانش و آگاهی جامع و کاملی نسبت به قوانین و مقررات کیفری برخوردار باشد .

به عبارت بهتر وکیل کیفری خوب وکیلی است که از دانش تخصصی در امور کیفری برخوردار بوده و با قلم روان و بیان رسایی که دارد. بتواند به بهترین نحو احسن از حقوق موکل خود دفاع کند و با توجه به لزوم دفاع شفاهی در دادگاه های کیفری ، از چنان مهارتی برخوردار باشد. که بتواند به صورت فی البداهه بهترین پاسخ و تصمیم را اتخاذ نماید .

وکالت تسخیری :

حق برخورداری از وکیل یکی از حقوقی است که در قوانین جمهوری اسلامی ایران ، برای اشخاص در نظر گرفته شده است. و افراد در صورت داشتن شرایطی می توانند بدون پرداخت حق الوکاله در پرونده های خود اعم از حقوقی و کیفری ، وکیل داشته باشند .

اما آنچه که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد ، وکالت تسخیری می باشد . قانونگذار در یک سری از جرایم مهم که مجازات آنها قصاص نفس – اعدام – رجم –حبس ابد – قطع عضو و یا جرایمی با مجازات حبس تعزیری درجه سه به بالا باشد. حضور وکیل در پرونده را الزامی دانسته است . چرا که با توجه به میزان مجازات این جرایم ، حضور وکیل در جلسه دادرسی جهت یک رسیدگی عادلانه ، لازم و ضروری می باشد .

حال اگر متهم یا شاکی از تمکن مالی برای بهره مندی از خدمات وکیل کیفری برخوردار نباشد. دادگاه برای او وکیل تسخیری انتخاب میکند . در این شرایط دادگاه با ارسال تقاضای معرفی وکیل تسخیری از کانون های وکلای دادگستری میخواهد که یک وکیل پایه یک دادگستری جهت اعلام وکالت و دفاع معرفی نماید . متعاقباً کانون وکلای دادگستری ، وکیل تسخیری را انتخاب نموده و این موضوع را به ایشان اعلام می کند .

علوم تخصصی که وکیل کیفری باید با آنها آشنایی داشته باشد :

پزشکی قانونی :

وکیل کیفری متخصص باید با رشته پزشکی قانونی و شقوق آن آشنایی کافی داشته باشد . تا در صورت دفاع از موکل ، به ناچار نخواهد نظر پزشکی قانونی را چشم بسته بپذیرد .

اسلحه شناسی :

گاهی قتل با سلاح گرم ، سوالات و مسائل مبهم و پیچیده ای را مطرح می کند که حل آنها مستلزم آشنایی با انواع سلاح گرم و نحوه کار کردن آنها و مختصات ومشخصات آن می باشد .

پلیس علمی :

وکیل متخصص در امور کیفری باید با اقدامات پلیس علمی و کارآگاهان آشنایی داشته باشد . تا در زمان مورد نیاز بداند آیا اقدامات آنها با رعایت اصول و مقررات حاکم بوده است یا خیر …

چرا حضور وکیل کیفری در پرونده ها ضرورت دارد ؟

از آنجا که فرایند رسیدگی در دادسرا و دادگاه های کیفری ، اصول و تشریفات خاص خود را دارد. لذا عموم افراد از نحوه رسیدگی و حقوق خود در هر مرحله هیچ اطلاعی ندارند. و عدم آگاهی آنان به حقوق خود و قوانین ، گاهی موجب تضییع حقوق آنان خواهد شد . لذا حضور یک وکیل متخصص در امور کیفری از همان ابتدای امر می تواند کمک شایانی در روند پرونده داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که اگر شاکی یا متهم در پرونده هستید ، قبل از هر اقدامی ، از یک وکیل متخصص امور کیفری مشاوره حقوقی دریافت نمایید و در صورت لزوم پرونده خود را به او بسپارید .